Alphabet Inc's Google şi Facebook Inc au anunţat luni măsuri ce vizează stoparea răspândirii de ştiri false pe internet, ţintind modelul de afaceri prin care furnizorii de conţinut fals fac bani: publicitatea. Cei doi giganţi tehnologici vor restricţiona publicarea de anunţuri publicitare pe site-urile de ştiri false, informează Reuters şi CNN.
Aceasta este ultima reacţie la acuzaţiile că aceste companii au permis răspândirea de informaţii false pe internet care i-au influenţat pe alegători în timpul campaniei prezidenţiale din Statele Unite. Problema a provocat o dezbatere aprinsă, în cadrul Facebook în special, directorul executiv al companiei, Mark Zuckerberg, insistând de două ori în ultimele zile că site-ul nu a avut nici un rol în influenţarea alegerilor.
Paşii Facebook se limitează la politicile sale publicitare şi nu vizează site-uri de ştiri false împărtăşite de către utilizatori pe fluxul lor de noutăţi.
„Noi nu integrăm şi nu afişăm în aplicaţii sau site-uri anunţuri cu conţinut ilegal, înşelător sau care include ştiri false", a indicat Facebook într-un comunicat, adăugând că va continua să verifice editorii pentru a asigura conformitatea.
La rândul său, Google a afirmat că va interzice apariţia de „conţinut incorect" în reţeaua sa de publicitate. „Vom restricţiona difuzarea anunţurilor pe pagini care informează incorect, prezintă în mod eronat sau ascund informaţii despre editor, conţinutul editorului sau scopul principal al proprietăţii web", a declarat compania într-un comunicat, fără să detalieze modul în care va pune în aplicare noua politică.
Măsura Google nu abordează problema ştirilor false sau a farselor care apar în rezultatele căutării Google, însă compania s-a angajat să modifice algoritmii de căutare. Luni, primul rezultat pentru cuvintele-cheie „rezultatul alegerilor finale" a direcţionat utilizatorii către un site de ştiri false cu cifre incorecte. „În acest caz, în mod clar ceva nu a mers bine, dar ne străduim continuu să îmbunătăţim algoritmii", a declarat Google într-un comunicat.
Google nu elimină paginile din rezultatele căutării cu excepţia cazurilor în care acestea au conţinut virusat sau ilegal.
Este puţin probabil ca aceste măsuri să-i mulţumească pe criticii care susţin că Facebook, Google, Twitter şi alte mari companii de internet trebuie să facă mai mult pentru a împiedica apariţia de ştiri false în rezultatele căutării şi în fluxul de noutăţi, comentează CNN.AGERPRES