Cetăţenii români pot reclama nerespectarea drepturilor lor ca cetăţeni europeni de către instituţii din alte ţări ale Uniunii Europene. De o lună de zile este disponibilă linia telefonică Tel Verde SOLVIT – 0800.672.507, instituită la nivel naţional.
SOLVIT este un serviciu gratuit, creat şi coordonat de Comisia Europeană pentru a sprijini cetăţenii români şi companiile româneşti, care îşi desfăşoară activitatea în state membre UE şi care se confruntă cu probleme în exercitarea drepturilor legitime, cauzate de faptul că o autoritate publică nu se conformează legislaţiei europene.
SOLVIT își propune să soluționeze problema în termen de 10 săptămâni, de la data la care a fost acceptată de centrul SOLVIT, din țara în care a apărut problema.
Problemele tipice pe care SOLVIT le poate soluționa sunt legate de: recunoașterea calificărilor profesionale; vize și drepturi de ședere; comerț și servicii (întreprinderi); autovehicule și permise de conducere; prestații familiale; drepturi de pensie; munca în altă țară; prestații de șomaj; asigurări de sănătate; accesul la educație; circulația transfrontalieră a capitalurilor și a plăților; rambursările de TVA.
SOLVIT nu vă poate ajuta dacă: compania dvs. are probleme cu o altă companie; aveți o problemă în calitate de consumator; încercați să obțineți despăgubiri pentru eventuale daune suferite; ați introdus o acțiune în instanță (din cauza naturii sale informale, SOLVIT nu poate acționa în paralel cu procedurile formale sau judiciare).
Solvit îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător. Termenul de soluţionare a cererilor în cadrul Solvit este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.