Peste 70 de guverne şi organizaţii au fost ţinta celui mai mare atac informatic. Suspectul principal este China. Bugetul alocat de companiile americane în lupta împotriva cyberatacurilor a crescut cu 56% în 2011 faţă de anul trecut.
Operaţiunea „Shady RAT" a vizat site-urile a peste 72 de guverne, companii private şi diverse organizaţii din întreaga lume, pe parcursul a cinci ani, potrivit unui raport al companiei de securitate informatică McAfee. Cele mai multe atacuri - 49 - au fost lansate asupra unor site-uri din Statele Unite, printre care cel al Departamentului american al Energiei, mai multe agenţii guvernamentale, contractori militari ai Pentagonului, precum şi site-ul Naţiunilor Unite. Hackerii au mai fost interesaţi de informaţii privind sateliţii de telecomunicaţii, companiile din sectorul petrolier sau producătorii de electronice. Canada a suferit patru atacuri, iar Coreea de Sud şi Taiwanul, câte trei. De interes pentru hackeri au fost şi site-urile Comitetului Olimpic Internaţional, al Agenţiei Mondiale Antidoping sau al ASEAN (Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est).
Chinezii, bănuiţi de atacuri
Experţii McAfee au precizat că printre ţinte s-au numărat şi birourile Associated Press de la Hong Kong şi New York, vizaţi fiind reporterii specializaţi pe spaţiul chinez. Aceştia şi-au infectat computerele în urma deschiderii unor e-mailuri. Experţii de la McAfee cred că în spatele acestui atac, cel mai mare de până acum, se află chinezii. Bănuielile lor se bazează pe faptul că înainte de Jocurile Olimpice de la Beijing, din 2008, atacurile s-au concentrat asupra mai multor organizaţii olimpice şi asupra unor obiective din Taiwan.Ca urmare a intensificării luptei împotriva hackerilor, numărul atacurilor a scăzut în ultimul an: de la 38 în 2009, la 17 în 2010, susţine McAfee. În prima jumătate a acestui an, au fost detectate nouă atacuri. Intensificarea luptei presupune însă şi costuri ridicate.
Bugete în creştere
Bugetul pentru lupta împotriva atacurilor informatice s-a mărit cu 56% anul acesta faţă de 2010, potrivit unui raport făcut de Institutul Ponemon, la care au participat în jur de 50 de companii americane. Valoarea medie a investiţiilor în soluţii de securitate este de 5,9 milioane de dolari, de la 3,8 milioane de dolari în 2010. Pentru a contracara un atac, o companie are în medie nevoie de 18 zile şi 416.000 de dolari, cu 70% mai mult faţă de anul trecut - 14 zile şi 250.000 de dolari. Costurile includ detectarea atacurilor, măsurile de protecţie, recuperarea datelor, precum şi compensaţiile acordate clienţilor.
„Atentat" la ciocolată
Potrivit Ponemom, atacurile devin din ce în ce mai sofisticate. Pe de altă parte, în luna iunie, Microsoft a publicat un studiu privind modul în care oferă companiile informaţii despre atacurile informatice pe care le-au suferit. Studiul sugera că firmele mint în privinţa atacurilor aşa cum bărbaţii mint când sunt întrebaţi de numărul femeilor cu care au făcut sex. Un important producător de ciocolată a fost ţinta unui atac informatic. Numai că hackerul nu a fost interesat decât de o reţetă. Compania susţine că acesta nu a încercat să acceseze niciun fel de date confidenţiale. Experţii apreciază că nu este exclus ca hackerul să fi fost un pasionat de dulciuri, dar avertizează că el ar fi putut să testeze securitatea serverelor companiei şi capacitatea de a detecta rapid un atac.
Spionaj la cybercafenele
În lupta sa continuă pentru a cenzura accesul la informaţie, Beijingul a venit cu o nouă „găselniţă": spionarea celor care navighează pe internet în cybercafenele. Autorităţile vor să oblige cafenelele unde există conexiune wireless să achiziţioneze un program de spionare, la preţuri între 2.800 şi 8.000 de dolari, pentru a vedea ce site-uri consultă internauţii. Datele strânse de program vor fi apoi cercetate de poliţie. Cum costurile trebuie suportate de proprietari, mulţi au anunţat că vor renunţa la conexiunea wireless. Alţii au de gând să o ignore, dar amenda este de 700 de dolari sau, „în cazuri grave", închiderea localului timp de şase luni.
Pe Weibo, echivalentul chinez al Twitter, subiectul a fost deja cenzurat. Circa 60 de mesaje care abordau această temă au fost şterse. „China Business News" avansează şi varianta unei afaceri bănoase. Rainsoft, compania care furnizează programul de spionaj, este cunoscută pentru contractele guvernamentale pe care le derulează în numeroase provincii chineze.
5,9 milioane de dolari alocă, în medie, firmele americane pentru lupta împotriva atacurilor informatice.