Sala Amfiteatru a Colegiului Național „Grigore Ghica” din Dorohoi a găzduit vineri, 4 aprilie, dezbaterea pregătită intens sub coordonarea doamnei Ifrim Monica după modelul World School Style „Prevenirea violenței în rândul tinerilor prin metode de comedie”. Împărțiți în două grupe, a guvernului și a opoziției, elevi ai Colegiului Național „Grigore Ghica” au pus în discuție, urmărind un scenariu dinainte stabilit, problema violenței în rândul tinerilor.
Echipa guvernului (Sabina Jitaru, Smaranda Ursuleanu, Eduard Rotariu) a încercat un discurs de tip filosofic, bazat pe beneficiile comediei și ale râsului, văzând comedia ca pe o barcă de salvare în ceea ce privește prevenirea violenței în rândul tinerilor.
Echipa opoziției (Liliana Clim, Andreea Cărăușu, Elisabeta Ifrim), mult mai credibilă, recunoaște importanța comediei și a teatrului în dezvoltarea tinerilor, însă, având ca punct de sprijin psihologia, susține că metodele comice nu au de a face cu cauza problemei violenței în rândul tinerilor, ci doar cu efectele problemei. Dinamică și convingătoare, echipa opoziției își susține cu încredere și argumente cauza, aceea că problema violenței trebuie întâi discutată, înțeleasă cu adevărat și mai apoi prevenită. Spun de asemenea că metodele comice nu sunt nimic altceva decât o soluție de moment, o distragere temporară, care nu poate rezolva problema violenței în rândul tinerilor.
Dezbaterea expune o problemă importantă, cea a violenței juvenile. Ambele echipe, a guvernului și a opoziției, admit că problema există și că trebuie prevenită. Membrii opoziției, eleve ale Colegiului Național „Grigore Ghica” din Dorohoi, Liliana Clim, Andreea Cărăușu și Elisabeta Ifrim s-au remarcat prin aptitudinile individuale și de echipă pe tot parcursul performance-ului, reușind să fie credibile și să comunice cu publicul, chiar și numai din punct de vedere vizual și gestual.
Spiegel (Oglindă) este un proiect derulat în premieră europeană şi își propune să promoveze comedia ca mijloc de prevenire a violenței în rândul tinerilor. Inițiat ca o cercetare pilot în dezvoltarea unei metodologii inovatoare în pedagogia teatrală, proiectul se adresează persoanelor cu vârsta cuprinsă între 14 și 30 de ani și în mod special vorbitorilor de limbă rusă din fostul bloc comunist având în vedere problematica repatrierilor și a condițiilor de viață cu care aceștia se confruntă. proiectul își propune redactarea unui ghid de specialitate în cercetarea diferitelor tehnici comice pentru sprijinirea tinerilor aflați în diferite situații de violență, precum și consolidarea siguranței de sine a acestora.
SpieGel este coordonat în România de Asociația Proiect 1200, în colaborare cu Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu și Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.