Luni, 20 iulie, când creştinii ortodocşi prăznuiesc ridicarea la cer a Sfântului Mare Prooroc Ilie Tesviteanul, peste 127.000 de români îşi sărbătoresc onomastica.
Sfântul Ilie, una dintre marile sărbători ortodoxe. Este singurul proroc a cărui zi este însemnată cu roşu în calendar. Se spune că, la naşterea sfântului, tatăl său, pe nume Sovac, preot al vechii legi, a văzut oameni îmbrăcaţi în alb care îl înfăşau pe cel mic în scutece de foc şi îi dădeau să mănânce o flacără.
Ilie este cel care-i vesteşte regelui Israelului de la acea vreme, Ahab, că nu va ploua timp de trei ani şi jumătate, dacă el şi poporul său nu renunţă la credinţa în zeul Baal. Ca să se ferească de furia regelui Ahab, Ilie merge să trăiască lângă pârâul Cherit. Aici va fi hrănit doar de corbi, care-i aduc ziua pâine, iar seara, carne din jertfele de la templu. Teologii consideră că felul în care era hrănit proorocul Ilie este o preînchipuire a Sfintei Euharistii, pe care Mântuitorul avea să ne-o aducă, peste opt sute de ani. Pe timp de secetă, va merge Ilie la văduva Sarepta Sidonului. Acesteia îi va învia fiul şi tot aici va înmulţi făina şi uleiul, prevestind, parcă, înmulţirea peştilor şi a pâinilor pe care o va săvârşi Iisus Hristos.
Spre finele perioadei de secetă, proorocul Ilie îi propune regelui Baal să invoce, împreună divinitatea. La un altar se roagă 450 de preoţi israeliţi din cultul lui Baal, dar nu reuşesc să aducă flăcările asupra jertfei lor. Apoi se roagă Ilie singur, care aduce foc din cer asupra jertfei sale, aduse lui Dumnezeu. În acel moment, Ilie a desfiinţat cultul păgân al zeului Baal.
După ce şi l-a lăsat ca urmaş pe Elisei, Ilie a fost ridicat cu tot cu trup la Ceruri, fiind luat de un car de foc. Unde se înălţase proorocul, de vreme ce raiul era închis, de la căderea oamenilor în păcat? Sfântul Ioan Gură de Aur susţine că Ilie a fost îmbrăcat de Dumnezeu în haină îngerească. Sfântul Maxim Mărturisitorul susţine că: „Dumnezeu a arătat din vechime măririle minunilor şi semnelor şi s-a folosit de modul înnoirii, mutând spre alt chip de viaţă decât cel în trupul supus stricăciunii pe fericiţii Ilie şi Enoh, nu prin prefacerea firii, ci prin schimbarea conducerii şi îndrumării ei”.