Dorohoi News Logo

Dorohoiul și Marea Unire. Personalități și documente istorice - HOLBAN HENRY GUSTAV (1908) dr. inginer mecanic, constructor de maşini

poza veche mod 2

Henry Gustav Holban se trage dintr-o familie bogată, tatăl său, avocatul Nicu Holban (n.1883), care profesa avocatura la Bucureşti, a ajuns să practice această meserie laDorohoi. În acest oraş, Nicu Holban şi-a cumpărat o casă pe strada Grigore Ghica (situată vis-a-vis de gimnaziul de băieţi), apoi şi-a cumpărat şi pământ prin jurul oraşului Dorohoi, devenind astfel moşier. În această casă din Dorohoi s-a născut la 10 august 1908 Henry Gustav.

Având condiţii excelente pentru studiu, părinţii l-au înscris pe Henry Gustav la Şcoala Primară nr.1 de băieţi “Gh.Asachi” din Dorohoi, după care a urmat câteva clase la gimnaziul de băieţi „Gr. Ghica VV” din acelaşi oraş. În clasele primare a avut-o învăţătoare pe Maria Marcu, soţia lui Gheorghe Marcu- primar al Dorohoiului şi ctitorul parcului „Aurora” care există şi astăzi. Maria Marcu, un cadru didactic de notorietate în învăţământul dorohoian al acelor ani, observând înclinaţia tânărului şcolar spre carte şi mai ales spre ştiinţe, i-a îndrumat paşii spre o cunoaştere temeinică a tuturor disciplinelor şcolare, încurajându-l spre o cercetare profundă a întrebărilor ce şi le punea micul elev.

În urma alipirii Bucovinei la România, tatăl său este transferat cu serviciul la Cernăuţi cumpărându-şi casă pe strada Mărăşeşti, iar pe Henry l-a înscris la Liceul „Aron Pumnul”, unde acesta a urmat cursurile doar un an, pentru ca apoi să fie înscris la Şcoala Reală din Cernăuţi, absolvită cu succes în 1926, luându-şi  bacalaureatul. Este încorporat la Şcoala militară de Geniu pe care o absolvă după un an, obţinând gradul de sublocotenet. În 1927, pleacă în străinătate şi se înscrie la Politehnica Charlottenburg din Berlin unde se remarcă prin rezultate deosebite la învăţătură; este absolvent al acesteia în 1933 cu titlul de inginer  mecanic CFR. 

În 1934 revine în ţară şi se angajează mai întâî la IAR Braşov, apoi la Uzinele “Malaxa” din Bucureşti, unde a lucrat nu mai puţin de 47 de ani având diferite funcţii de conducere. Între 1937-1939 este profesor asistent la Politehnica din Bucureşti. Între 1946 -1952 este profesor la Şcoala Medie Metalurgică din Bucureşti. În această perioadă, împreună cu alţi profesori, a editat o serie de manuale didactice de specialitate. 

În 1967 s-a căsătorit la Bucureşti cu Davidescu Sanda-Georgeta. În cei 50 de ani de activitate,singur, sau împreună cu alţi ingineri a realizat diferite motoare de 4 sau 2 osii, primul tractor românesc,apoi  tractorul pe şenile necesar agriculturii româneşti, precum şi camionul cu o capacitate de 25 tone. A conceput şi realizat locomotiva Diesel, o mândrie a ţării, ce s-a exportat în peste 25 de ţări ale lumii.

Datorită competenţei şi renumelui său, a fost invitat să perticipe la numeroase expoziţii organizate peste hotarele ţării cu produse realizate de el: 1937 – la Belgrad, 1940 – la Milano. Între 1942-1949 participă la simpozioanele din Austria,Ungaria,Franţa, Mexic, Elveţia, Guatemala, Santiago de Chile etc. În anul 1973, Universitatea din Timişoara îi acordă titlul de doctor inginer, pentru lucrarea Diferite tipuri de locomotive.

A fost invitat să ţină conferinţe  peste hotare, desfăşurând o vastă activitate ştiinţifică, iar lucrările sale s-au bucurat de o largă apreciere. Dintre ele menţionăm câteva: Istoria Ştiinţelor –1981, Materialul rulant – 1989, Lexicon termodinamic şi maşini termice –1987-1991, Construcţie de maşini, Istoria Întreprinderii 23 August – 1968, etc. În revista „Magazin istoric”, începând cu numărul 5 (291)/mai 1991, a publicat în serial, la rubrica „Pagini din istoria industriei româneşti”, lucrarea Uzina „Malaxa” la cei 70 de ani de activitate.

În 1952 şi 1953  primeşte “Ordinul Muncii clasa a II” şi respectiv “Ordinul Muncii clasa I”. A fost apreciat şi peste hotare. Astfel, în 1940 a primit în Yugoslavia medalia “Coroana Yugoslaviei în grad de cavaler”.

Henry Gustav Holban a fost un erudit. Vorbea fluent limba franceză, limba spaniolă şi limba germană. S-a  pensionat în anul 1982, în urma unui infarct.

A avut o contribuţie deosebită în dezvoltarea industriei româneşti şi recunoaşterea ei peste hotarele ţării, fapt pentru care va rămâne mereu printre marile personalităţi ale Dorohoiului.

Prof. Ilarion Mandachi

cultura
Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web