A solicitat un profesor de psihologie de la studenţii săi să participe la realizarea unui document privind modul lor de înţelegere a personalităţii tinerilor şi opţiunea lor de viitor.
El a explicat că sunt într-un stadiu avansat de înţelegere a rolurilor umane în viaţă, ce îi afectează, şi că ar vrea să examineze capacitatea lor de a cunoaşte opţiunile copiilor în viitor, de exemplu.
Studenţii au muncit din greu, au citit referate, cărţi de specialitate, s-au consultat cu studenţii care au trecut prin acest examen şi s-au bazat pe o mare varietate de cercetare psihologică educaţională.
În cele din urmă, fiecare student a pregătit un studiu analizat complet despre psihicul tineretului şi ce anume influenţează alegerile acestuia şi l-au prezentat profesorului. Toate documentele au fost imense, grele, bine dactilografiate şi bine aranjate. Numai un singur dosar cuprindea o singură foaie, scrisă de mână, de un student pe nume Samir.
-Doar această foaie ai pregătit ? - au întrebat studenţii sarcastic.
Samir a răspuns, cu lipsă de interes:
-Nu sunt necesare atâtea volume imense, cum aţi făcut voi; când va avea timp profesorul să le citească pe toate ?
-Dar noi am analizat problema ştiinţific, au răspuns studenţii.
-Concluziile voastre sunt amuzante. Analiză ştiinţifică şi studiu ştiinţific…Ce, lucrăm în laborator sau în lumea umană deschisă şi plină de sinteze contradictorii ?
-Noi învăţăm ştiinţă.
-Dar ştiinţa fără înţelegerea metodelor aplicate, devine doar un nor de fum !
Profesorul a ascultat dialogul, apoi a zis:
-Dragi studenţi, învăţăm diverse ştiinţe ca să înţelegem mai multe aplicaţii potrivite oamenilor; nu memorăm doar teorii, fără să ştim modul în care pot fi aplicate în practică. Vreau să spun că nu este suficient să arătaţi teoriile pe care le învăţăm, ci capacitatea dumneavoastră de a vă însuşi mecanismele teoriilor în folosul activităţii dumneavoastră terapeutice. Imaginaţi-vă că vine un pacient la clinica dumneavoastră care suferă de o problemă psihologică. Ce faceţi atunci ? Aduceţi toate lucrările acestea imense pentru a analiza personalitatea lui şi revizuiţi toate teoriile psihologiei, de-a lungul istoriei?!.. Sau veţi fi calificat şi pregătit pentru a înţelege suferinţa lui şi pentru a recomanda un tratament adecvat ?
Studenţii au tăcut complet, şi a dispărut zâmbetul lor. A întrebat un student mai îndrăzneţ:
-Deci, tot ce am făcut este fără importanţă ?
-Nu, dar voi aţi făcut doar un prim pas: aţi copiat ce este în cărţi; acum, trebuie să puneţi în practică ce aţi citit. Scopul exerciţiului pe care l-am solicitat este să ajungeţi, pe baza a ceea ce am studiat până azi, la salvarea tinerilor în viitor.
Au întrebat studenţii: Oare foaia colegului nostru Samir conţine vreun plan?
-Nu ştiu, a răspuns profesorul, am să mă uit şi la ora următoare vom afla.
După o săptămână, a intrat în sala de curs profesorul de psihologie, având în mână un dosar.
Unul dintre studenţi l-a întrebat atunci:
-Nu ne-aţi adus documentele?
- O, dragii mei, mi-au fost de folos, aseară, în şemineu. A fost vremea rece şi, iertaţi-mă, am fost forţat de a utiliza lucrările voastre, în loc de lemne.
Se putea citi fost ironie şi amărăciune evidentă în cuvintele sale. După aceea, a adăugat:
-Numai documentul lui Samir s-a salvat de la ardere.
Semnalul era clar: studenţii n-au reuşit la examen. Dar ce a făcut ca documentul lui Samir, cu o singură foaie să fie mai bun, decât mii de pagini, scrise în nopţile târzii, de toţi studenţii, pentru adunarea, revizuirea, transferul şi imprimare lor ?!...
Documentul lui Samir atrăgea privirea lor, ca un fel de provocare.
A spus atunci profesorul despre Samir:
-Vreau să reţineţi că Samir nu a furnizat nici o analiză, dar a dat o idee despre cum să se examineze un tânăr, pentru a vedea ce poate alege în viitor. Nici psihologul nu scrie o analiză, dar dezvoltă metode practice pentru a cunoaşte suferinţa şi modul de a trata pacienţii săi. Materialul ştiinţific este necesar doar ca să deveniţi familiari cu ştiinţa, cu termenii ei, pentru a cunoaşte fenomenele, pentru a le compara, pentru a descrie şi dezvolta experienţe, şi nu pentru înregistrarea mecanică şi copierea din cărţi. Samir, poftim şi explică idee ta, pe care ai elaborat-o într-o pagină, a mai spus profesorul.
S-a ridicat Samir, s-a uitat la colegii lui, şi a spus:
-Am spus în documentul meu că, pentru a cunoaşte ce alege un tânăr de carieră în viitor, trebuie să facem o experienţă simplă: cerem de la tatăl tânărului să pună în camera tânărului, în absenţa acestuia, o carte de religie, o sută de dolari, un telescop, o sticlă de whisky şi un jurnal de sex şi să vadă tatăl ce alege fiul său, în cele din urmă.
Dacă alege cartea de religie, va fi în viitor cleric.
Dacă alege suta de dolari, va fi un om de afaceri.
Dacă alege sticla de whisky, acesta va fi un beţiv notoriu şi un om inutil.
În cazul în care alege jurnalul de sex, va fi un om plin de păcate şi toată viaţa lui o să alerge după fustele femeilor.
A spus atunci profesorul:
-Lipsesc mai multe răspunsuri. De exemplu: dacă alege tânărul două lucruri deodată?
A răspuns Samir:
-Treaba este clară atunci: dacă alege cartea de religie şi o sută de dolari înseamnă că va face din religie o afacerea profitabilă. Dacă alege o sută de dolari şi jurnalul de sex, va fi patronul unei case de toleranţă. Iar dacă va alege sticla de whisky şi cartea de religie, va fi un ateu convins, autoritar, în veşminte de cleric, precum dacă alege telescopul şi cartea de religie, va avea dublă personalitate.
-Dar nu ne-ai spus ce se va întâmpla dacă va alege toate cele cinci lucruri ?
A râs Samir şi a răspuns:
-Dacă va alege cartea de religie, o sută de dolari, telescopul, sticla de whisky şi jurnalul de sex, cu siguranţă că va fi un politician !!!...
Bara Haki Abdulbaki (DorohoiNews.ro)