Desfăşurările imaginilor surprinse cu aparatul de fotografiat de Emilian Chirilă, sugerează permanent nu atât fotografia abstractă, încadrată în teme încifrate, cât desprinderea spre singularitatea elementelor, predilecţia pentru luminozitate redusă gradual.
Aluzia la fotografia «retro» are forma şi expresia abundentă, generată de “nevoia de a face altceva, diferit de ce face toată lumea, pentru eliberarea de a ieşi din aşa-zisa normalitate şi de faptul că totul în jur are farmec şi mister”, după cum se condensează fotograful. Întâlnirea din luna decembrie a Clubului Fotografilor din Botoşani, la sediul acestuia din Hotel “Maria”, au oferit cadrul exprimării acestei orientări asupra “unicului”, ca personaj, fotografii stradale, “zborului” prin valoarea “survolării”, peisajului nedescoperit, naturii graţioase. Lucrările expuse ca pretext de analiză şi comentarii – întâlnirea curentă fiind moderată de coordonatoarea clubului, Cristina Venedict -, sunt rezultatul “actului fotografic văzut că imbold ce pleacă de la simţuri, trecând prin concretul tehnologiei şi transformându-se prin subtilul sufletului”, reconfirmând astfel constantă viziune orientată spre “un cerc”al itinerariului creaţiei din acest domeniu, care, în fond, este o întâlnire cu propria identitate artistică. “În mod firesc – remarca Constantin Oneaga, unul dintre membrii consacraţi ai Clubului -, pasiunea lui Emilian Chirilă pentru arta fotografică echivalează cu imensa curiozitate spre altceva, diferit de obişnuitele şi suprasaturatele decupaje din lumea ce ne înconjoară, cu expresive trimiteri la arhitectura lucrării ce poartă dimensiunea luminii regresive şi a contrastului alb-negru.”