Multe modificări ale Codului fiscal au scăpat aproape neobservate până la publicarea formei finale a legii.
Din perspectiva unui investitor, eliminarea impozitului pe construcții și reducerea impozitului pe dividende încă de la 1 ianuarie 2016 ar fi fost probabil de preferat, chiar în dauna reducerii cotei de TVA cu patru puncte procentuale, date fiind presiunile asupra bugetului. Calculele politice au dus însă la un rezultat diferit, anul 2016 fiind unul electoral. Pentru populație, reducerea TVA este un beneficiu mult mai concret decât o creștere economică (abstractă) în urma investițiilor, tradusă prin creșterea numărului de locuri de muncă, a productivității, a nivelului de trai.
Persoane fizice
Din perspectiva omului de rând, discuția fiind centrată pe reducerea cotei de TVA, a scăpat poate din vedere „detaliul“ că taxele locale (pe clădiri, terenuri, autovehicule) vor putea fi majorate de anul viitor de către autoritățile locale. Din aceleași calcule politice, rămâne de văzut câte vor și face acest lucru încă din 2016, în pragul alegerilor locale. Însă mai mult ca sigur taxele locale vor crește din 2017.
De asemenea, persoanele fără venituri sau cu venituri sub nivelul salariului minim pe economie vor datora contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) de 5,5% asupra salariului minim pe economie (în prezent 1.050 lei, propus a crește la 1.200 lei de la 1 ianuarie 2016). Astfel, nu doar că sunt acum reglementate prin lege situațiile aberante în care persoane care obțineau, de exemplu, venituri din dividende de 1 leu, datorau contribuții sociale de câteva sute de lei, dar mai mult, pentru a nu exista discriminare, vor datora aceleași contribuții și persoanele fără niciun venit. Discriminare mai poate exista însă, în condițiile în care contribuția nu va fi datorată totuși de către persoanele aflate în întreținerea unei persoane asigurate (soț/soție sau părinți, fără venituri proprii). Integral pe capital.ro