Băncilor le este tot mai greu să își dea seama când sunt fraudate pentru că nu mai fac diferența între o tranzacție legitimă și o fraudă, se arată într-un studiu al Kaspersky Lab. Totodată, potrivit experților de la Bitdefender, în România, cel mai vulnerabil punct al băncii este bancomatul și asta pentru că multe bănci încă mai folosesc pe ele sisteme de operare precum XP. Acesta nu mai primește suport de la Microsoft de câțiva ani buni.
Peste o treime (38%) dintre organizații spun că este din ce în ce mai dificil să își dea seama dacă o tranzacție este frauduloasă sau autentică. Pe măsură ce companiile sunt tot mai prezente în mediile digitale, asigurarea continuității activității și protejarea lor împotriva amenințărilor cibernetice vor deveni cruciale. Nivelul fraudelor online crește direct proporțional cu numărul tranzacțiilor online, 50% dintre organizațiile de servicii financiare intervievate fiind de părere că frauda financiară online este în creștere. Prin urmare, instituțiile financiare trebuie să facă toate eforturile pentru a se proteja pe ele și clienții lor de infractorii cibernetici.
Băncile nu fac față riscurilor
Studiul a arătat că 41% dintre companii au implementat o soluție de securitate cibernetică in-house, iar 45% se bazează pe o soluție de la banca lor, pentru a face față riscurilor. În același timp, 46% dintre companii au implementat fie doar parțial o soluție împotriva fraudei financiare, fie nu au implementat nimic. Dintre organizațiile financiare, doar 57% au o soluție de securitate anti-fraudă specializată.
Băncile nu spun clienților că le-au pierdut banii
„În State există o lege care spune că dacă lucrezi cu datele personale ale clienților și suferi o breșă de securitate ești obligat ca în 48 de ore să raportezi NSA-ului și clienților. La noi nu există o astfel de lege. Iar la noi sistemele de securitate din bănci chiar sunt vulnerabile”, a declarat pentru Libertatea, Liviu Arsene, specialist securitate în cadrul Bitdefender.
Potrivit lui, ATM-urile sunt cel mai vulnerabil punct dintre bancă și utilizator. „Există un caz în care au reușit să planteze un virus într-o bancă și folosind carduri mergeau la un ATM, scoteau limita maximă de pe card, iar malware-ul din bancă nu înregistra tranzacția de la ATM. Ei putea să scoată aceeași sumă de bani într-un numar nelimitat de restrageri până goleau bancomatul”, a mai spus Arsene.
Carduri clonate
La noi există foarte multe cazuri de carduri clonate, pentru că există rețele bine dezvoltate de infractori care au carduri din State. „Nu avem în schimb, cazuri de infracțiuni cibernetice, direct în sistem, și dacă avem oricum băncile nu le raportează. Au fost doua bănci care au fost victime la noi”, a afirmat specialistul Bitdefender.
Oricum ar fi, băncile deși își iau măsuri nu pot face altceva decât să crească costurile celui care încearcă să le jefuiască și asta pentru că acolo unde sunt bani vor exista și tentative de fraudare.