Dorohoi News Logo

Ce trebuie să faci cu creditul tău? Citeşte aici o analiză despre noua lege care modifică ordonanţa 50

ordonanta

Cei aproape 4 milioane de clienţi cu credite în derulare pentru care băncile au considerat actele adiţionale create pe baza OUG50/2010 acceptate tacit trebuie să se hotărască în următoarele 53 de zile dacă îşi asumă situaţia sau le denunţă, pentru a se reîntoarce la forma iniţială a contractelor.
   Varianta denunţării actelor adiţionale – care presupune reîntoarcerea la forma iniţială a contractului – ar putea fi luată în considerare de clienţii care apreciază că noile condiţii oferite de bancă nu sunt mulţumitoare şi că ar putea să obţină mai multe avantaje în instanţă, atacând anumite clauze pe care le consideră abuzive. De partea cealaltă, bancherii ar prefera să vadă închis cât mai curând acest subiect şi spun că nu se gândesc acum să denunţe actele adiţionale, scrie ZF.ro.
Ce lasă în urmă OUG 50
Situaţia clienţilor care aveau credite în derulare şi pentru care OUG 50 s-a aplicat din iunie până în decembrie
1. Clienţii care au semnat cu banca actul adiţional pentru aplicarea OUG 50 – se menţin condiţiile agreate
Legea prevede că în cazul în care clientul a semnat cu banca un act adiţional la contractul de credit pentru aplicarea prevederilor OUG 50 acesta rămâne în vigoare şi îşi produce efectele, în conformitate cu termenii agreaţi. Ponderea acestor clienţi este însă foarte mică, de circa 10%-15% în cazul băncilor mari.
2. Clienţii pentru care s-a luat în considerare acceptarea tacită – actele adiţionale pot fi denunţate în cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii (30 dec. 2010 – n. red.)
Bancherii au avut obligaţia să notifice toţi clienţii cu credite în derulare în legătură cu modificarea condiţiilor contractuale pentru aducerea acestora în conformitate cu prevederile OUG 50, iar actele adiţionale se considerau acceptate tacit în lipsa unei notificări în sens contrar. În această situaţie se află majoritatea clienţilor, iar legea prevede că actele adiţionale rămân în vigoare, însă pot fi denunţate fie de bancă, fie de clienţi, în termen de 60 de zile.
3. Clienţii care au respins actul adiţional – situaţie incertă
Legea lasă un gol de reglementare în cazul clienţilor care au respins actul adiţional şi au încercat să negocieze condiţii mai bune cu banca. Practic, în cazul acestora, banca poate alege să rămână la formula iniţială, înainte de aplicarea OUG 50. Singura alternativă rămasă acestor clienţi este să încerce să refinanţeze împrumutul cu un credit nou.
“Dacă băncile nu vin cu o propunere care să facă atractivă implementarea ordonanţei, probabil că mulţi clienţi vor opta pentru revenirea la contractul iniţial şi vor căuta apoi dreptatea în instanţă. Prin actele adiţionale unele bănci înlăturau anumite clauze abuzive, forţând totodată implementarea unor condiţii defavorabile clienţilor. Dacă ne reîntoarcem la contractele iniaţiale, reapar clauzele abuzive, care sunt uşor de atacat în instanţă”, spune unul dintre liderii grupului de clienţi nemulţumiţi ai Volksbank, care s-au aflat, alături de cei de la BCR, în prim-planul mişcării de contestare a clauzelor abuzive din contracte. (DorohoiNews.ro)
 

economic
Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web