Dorohoi News Logo

Taxă auto şi pentru maşinile de ocazie autohtone

targ-auto

Ministerul Mediului a stabilit noi valori ale taxei auto, aplicabilă de această dată şi autovehiculelor autohtone pentru care nu s-a mai plătit anterior taxa. Restituirea parţială a taxei deja încasate, dar şi intrarea în vigoare a noii taxe aşteaptă girul Parlamentului.

Proiectul de lege, care va fi trimis spre aprobare şi discuţii Parlamentului cel mai probabil după terminarea vacanţei parlamentare ce începe la 1 iulie, impune plata taxei la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în ţară înainte de anul 2007, dar cu o reducere a cuantumului taxei de circa 30% şi restituirea unei diferenţe din bani. În forma iniţială prezentată de Ministerul Mediului, legea urma să intre în vigoare la 1 iulie.

Dacă în prezent taxa se plăteşte doar la înmatricularea autovehiculelor de import, odată intrată în vigoare noua lege, taxa se va plăti pentru orice autovehicul, inclusiv cele de producţie autohtonă, dacă anterior pentru acesta nu s-a plătit taxa. „Obligaţia de plată a taxei intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul statului român anterior datei de 1 ianuarie 2007", se precizează în proiectul de lege.

Obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia înmatriculării autovehiculului în România, la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri, precum şi la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a taxei.

Când se restituie taxele?
Restituirea parţială a taxelor poate avea loc în două situaţii, arată proiectul de lege. În cazul în care autovehiculele au fost înmatriculate pentru prima dată în România în perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008, au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială, pentru acestea nu se va achita taxa pe poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate, se arată în document.

„Atunci când taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili în perioada 1 iulie 2008-30 iunie 2011, potrivit OU 50/2008, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită", este prevăzut în document.

A doua situaţie este cea în care autovehiculul pentru care s-a plătit taxa este ulterior scos din parcul auto naţional. În acest caz, proprietarului plătitor al taxei i se va restitui valoarea reziduală a acesteia. Valoarea reziduală reprezintă taxa care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional.

Proiectul prevede excepţii de la plata taxei, printre care se numără şi persoanele cu handicap, dar numai la achiziţionarea unui singur autovehicul în decurs de cinci ani şi atunci când autovehiculul este în proprietatea acestei persoane.

Cum se va calcula taxa?
Modul de calcul diferă în funcţie de norma de poluare. Pentru autovehiculele din categoria M1 cu norme de poluare Euro 3, Euro 4 sau Euro 5, taxa se va calcula pe baza emisiilor de dioxid de carbon, cilindreei (coeficientul pe cm cilindree diferă în funcţie de norma de poluare) şi a vechimii vehiculului.

În cazul vehiculelor M1 de categorii non-euro, Euro 1 sau Euro 2 (cazuri în care emisiile de dioxod de carbon sunt necunoscute), taxa va depinde doar de cilindree (iarăşi taxa pe cm cilindree depinde de standardul de poluare) şi de vechimea maşinii. (DorohoiNews.ro)
 

economic
Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web