În prima zi a lunii aprilie intră în vigoare o serie de normative care aduc scumpiri din creşterea accizelor şi din aplicarea calendarului de liberalizare la preţul gazelor. De asemenea, contribuabilii nu mai beneficiază de la 1 aprilie de bonificaţii la plata impozitelor şi taxelor locale.
Ca în fiecare an, data de 1 aprilie este prevăzută ca termen de intrare în vigoare a unor legi, ordonanţe, hotărâri şi acte normative care schimbă viaţa economică (şi nu numai) a românilor. „Adevărul" vă prezintă o trecere în revistă a acestor schimbări în plan economic.
Data de 1 aprilie marchează intrarea în vigoare a uneia dintre cele mai criticate măsuri luate de către Cabinetul Ponta: acciza suplimentară de 7 eurocenţi la fiecare litru de carburant vândut. Măsura va duce la scumpirea combustibililor cu 40 de bani pe litru, din cauza celor 7 eurocenţi, la care se adaugă TVA de 24%. Scumpirea va propulsa România de pe locul 23 în Uniunea Europeană direct în top 10 în privinţa preţurilor la motorină, potrivit calculelor „Adevărul", bazate pe statisticile Comisiei Europene. În cazul benzinei, România va ajunge de pe locul 28 pe poziţia 21 în urma aplicării accizei suplimentare.
Introducerea accizei de 7 eurocenţi a generat un lung conflict între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta. Preşedintele a refuzat să semneze în două rânduri scrisorile către Fondul Monetar Internaţional, acuzând că bugetul se putea construi şi fără această acciză, iar banii colectaţi vor fi folosiţi în scop electoral, prin Ministerul Dezvoltării, condus de către Liviu Dragnea. Premierul Ponta susţinea în toamnă că sumele colectate din acciza suplimentară vor fi alocate pentru investiţiile în autostrăzi. La rândul său, Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, explica în iarnă că acciza se introduce pentru a diminua riscurile unei posibile deflaţii.
Între timp, şi noul ministru de Finanţe, Ioana Petrescu, a provocat controverse. Prezentă săptămâna trecută la Adevărul Live, a afirmat că, în cazul în care această acciză nu va fi introdusă, există riscul să nu mai poată fi plătite pensiile şi salariile. Întrebată ce se poate întâmpla dacă nu se introduce această nouă taxă şi dacă există riscul ca banii să nu mai ajungă pentru pensii şi salarii, oficialul a răspuns afirmativ: „Da. Sunt 2 miliarde, gândiţi-vă. Ar fi fost 2,67 miliarde, acum sunt 2 miliarde. Evident că exista un pericol foarte mare (...)", a precizat ministrul.
Preşedintele Băsescu a cerut săptămâna trecută, din nou, renunţarea la această măsură printr-o scrisoare trimisă premierului, afirmând că ar genera o presiune mult prea mare şi inutilă asupra mediului economic şi consumatorilor. Potrivit transportatorilor, din cele 5 milioane de tone de motorină consumate anul trecut în România, dacă un procent de 13% ar urma să fie achiziţionaţi din afara ţării, atunci bugetul nu va câştiga nimic din introducerea accizei.
Săptămâna trecută, premierul Ponta a anunţat că Guvernul va introduce şi un set de măsuri fiscale care să permită „transportatorilor corecţi, cu facturi" să recupereze o parte din cheltuielile cu acciza suplimentară. Transportatorii doresc recuperarea acestor costuri în acelaşi mod în care se face recuperare TVA. Pe de altă parte, şoferii se pot considera discriminaţi, de vreme ce proprietarii simpli de maşini nu-şi pot deconta aceste costuri, ci doar transportatorii.
Tot de la 1 aprilie, majorarea accizei totale de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete, va determina scumpirea cu aproximativ 23 de bani a pachetului de ţigări. Creşterea preţului unui pachet de ţigări ar putea fi însă mai mare dacă producătorii vor transfera către cosumatorul final şi efectul introducerii accizei suplimentare la carburanţi.
Tot de la 1 aprilie sunt programate două majorări de preţ şi la gazele naturale: o majorare de 2% pentru populaţie şi una de 5% pentru sectorul industrial care se alimentează de pe piaţa reglementată, după cum declara recent Niculae Havrileţ, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE). Aceste măsuri au fost impuse de către FMI în calendarul de dereglementare a preţurilor la gazele naturale. Pentru consumatorii industriali care se alimentează de pe piaţa concurenţială, se menţine preţul de referinţă al gazelor de la 1 ianuarie.
Pe de altă parte, şcolile, spitalele, bisericile şi organizaţiile de caritate trebuie să se înscrie de la 1 aprilie la Direcţia Generală a Vămilor pentru a putea beneficia în continuare de scutirea de acciză la gazele naturale. Iniţial, şi populaţia era obligată să notifice Vama, dar Guvernul a aprobat o prevedere care să elimine această obligativitate pentru consumatorii casnici. Modelul de notificare nu are un format tipizat, dar este obligatoriu să conţină datele utilizatorului, informaţii privind activitatea desfăşurată şi cantitatea de gaz natural solicitată în regim de scutire de la plata accizelor.
Mâine este ultima zi în care contribuabilii care achită integral impozitul pe casă, teren sau maşină pot beneficia de o bonificaţie de până la 10%, potrivit prevederilor Codului Fiscal. De la 1 aprilie, nu se mai aplică bonificaţii pentru plata de taxe şi impozite locale. Impozitul/taxa pe teren sau pe casă se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
1 aprilie aduce însă şi veşti bune. Operatorii telecom vor practica, de la 1 aprilie, tarife de interconectare mult reduse, de la 3,07 eurocenţi/minut la 0,96 eurocenţi/minut în cazul telefoniei mobile şi de la 0,67 la 0,14 eurocenţi/minut pentru telefonia fixă. Tarifele de interconectare, sau de terminare a apelurilor în altă reţea, sunt plătite între operatori pentru convorbirile clienţilor în afara reţelei la care sunt abonaţi sau au cartelă prepaid. Acest preţ se regăseşte în tariful perceput clientului care iniţiază apelul.
Startul „Rabla" se amână
Chiar dacă Attila Korodi, ministrul Mediului, a declarat de mai multe ori în ultima lună că programul „Rabla" ar putea fi demarat la 1 aprilie, startul este amânat. La începutul săptămânii trecute a început sesiunea de depunere şi validare a dosarelor dealerilor auto pentru înscrierea în programul „Rabla".
Sesiunea trebuia să se încheie vineri, 28 martie, însă aceasta se va prelungi până la 31 martie. Ulterior, lista producătorilor, importatorilor de autoturisme şi distribuitorilor autorizaţi să participe la programul „Rabla", precum şi cea a colectorilor autorizaţi să preia maşinile uzate, va fi publicată pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu. Cei care doresc să se înscrie anul acesta în programul „Rabla" o vor putea face la orice dealer dintre cei care vor fi validaţi şi îşi vor putea casa vechea maşină la orice colector autorizat. sursa: adevarul.ro