Integrarea copilului în şcoală presupune mai întâi formarea unor reprezentări corecte, care să le permită preşcolarilor o adaptare afectiv - motivaţională la mediul şcolar.
În calitatea noastră de părinţi, educatori sau învăţători ne-am întrebat adesea: „De ce se manifestă adesea unele forme de inadaptare a copiilor chiar din primele zile de şcoală? De ce unii elevi din clasa pregătitoare nu fac faţă cerinţelor şcolare?”
În acest scop, organizarea unor activităţi comune (şcoală-grădiniţă) ce vizează familiarizarea copiilor cu munca şcolarilor, cu relaţiile ce se stabilesc între învăţător şi elevi, elevi-elevi, ar face ca reprezentările copiilor despre şcoală să fie mai clare, mai coerente şi mai apropiate de realitate, acest lucru conducând la un debut şcolar optim.
Din acest motiv am considerat că un proiect educaţional şcoală-grădiniţă, prin intermediul căruia să surprindem toate aceste aspecte, să le înţelegem şi apoi să le sintetizăm într-o strategie, ar permite egalizarea şanselor şcolarilor şi integrarea optimă a copiilor în clasa pregătitoare.
Proiectul „Împreună pe drumul cunoaşterii” îşi propune realizarea unor activităţi educative, cultural – artistice comune prin intermediul cărora micii preşcolari să se familiarizeze cu mediul şcolar (sălile de clasă, elevii, profesorii) cu activităţile instructiv - educative pe care le vor desfăşura ulterior în viaţa de şcolar. Prima activitatea proiectului s-a desfăşurat la Şcoala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi, unde elevii clasei a III-a A, îndrumaţi de prof. înv. primar Daniela Ionescu, au primit vizita preşcolarilor de la Grădiniţa „Ştefan cel Mare şi Sfânt” Dorohoi, îndrumaţi de prof. înv. Preşcolar Alina Ionel şi prof. înv. Preşcolar Viorica Neaună. Întâlnirea a constat într-un moment artistic, o activitate interactivă şi schimb de mărţişoare.
Considerăm că s-a făcut un mic pas în scopul integrării preşcolarilor cu succes în viaţa de şcolar, prin familiarizarea acestora cu sala de clasă, cu ambientul, cu profesorii.