Dorohoi News Logo

Discriminarea doare!: Recuperarea umanului şi dimensiunea educaţional-culturală

discriminare

Ziua de 18 noiembrie 2011 a stat sub semnul Luptei împotriva discriminării. Activitatea – Discriminarea doare!, desfăşurată la Grupul Şcolar „Alexandru Vlahuţă” Şendriceni  în cadrul Săptămânii Educaţiei Globale şi la Colegiul Naţional „Grigore Ghica” Dorohoi, parte a PROIECTULUI anual – Dialoguri interculturale, coordonat de  doamnele profesoare: Rudişteanu Liliana, Ţeoanu Ana-Maria, Dănilă Maria- Adina , Agavriloie Loredana – a avut ca scop  înlăturarea stereotipurilor, a prejudecăţilor şi a tiparelor de acţiuni discriminatorii şi încurajarea schimburilor între grupurile etnice, sociale, culturale sau confesionale diferite.

Printre obiectivele vizate se numără: cunoaşterea conceptului de discriminare multiplă; conştientizarea cu privire la existenţa unor grupuri expuse riscului de discriminare multiplă; importanta problematicii egalităţii de şanse.

Elevii celor două instituţii de învăţământ au realizat dezbateri asupra impactului pe care îl are discriminarea în secolul XXI asupra umanităţii, au comentat scenete care prezintă situaţii de discriminare întâlnite în viaţa reală, au relatat situaţii de discriminare la care au fost supuşi la un moment dat ei, sau apropiaţi de-ai lor, au vizionat filmuleţe care au vizat diverse situaţii de discriminare, iar din prezentarea – Discriminarea doare! Să luptăm împotriva discriminării au înţeles ce este discriminarea, care sunt consecinţele sale, care sunt  tipurile de discriminare, ce este discriminarea instituţionalizată şi care sunt măsurile legislaţiei româneşti  şi  la nivelul Uniunii Europene anti-discriminare.

Printre concluzii desprinse de elevi în urma acestei activităţi se pot enunţa:

  • Procesul de globalizare are un rol esenţial în reabilitarea imaginii persoanelor discriminate;
  • Morala socială, ocrotită de lege, devine regulă de comportament cu valoare etică şi obligatorie în realizarea incluziunii persoanelor discriminate, la spargerea zidului discriminator, la promovarea umanului;
  • Redobândirea statutului şi drepturilor acestui grup trebuie să ţină cont de autoritatea normelor sociale;
  • Psihologia socială şi conştiinţa colectivă au rol determinant în construirea lumii de mâine în care trebuie să se regăsescă aproapele nostru;
  • Omul – creaţie a Universului – constituie scopul oricărei acţiuni;
  • Schimbarea mentalităţii şi atitudinilor, a educaţiei pentru recuperarea indivizilor pe plan social;
  • Solidaritate faţă de persoanele cu dizabilităţi reprezintă o şansă pentru destinul planetei.

Lupta împotriva discriminării nu a luat sfârşit! Strategia dascălilor şi elevilor este pregătită, iar lupta pare să fie una  a cărei glorie o vor culege generaţiile prezente, şi, mai cu seamă cele viitoare.

Trebuie să ne educăm – indivizi, grupuri sociale, state şi popoare- în sensul că nu întotdeauna avem dreptate, că existenţa multitudinii de tot felul, a diversităţii, a fost şi este posibilă, că acestea convieţuiesc de veacuri. De aici, necesitatea alterităţii, a descoperirii trăsăturilor comune, a înţelegerii şi tolerării celuilalt, a conştiinţei că noi, ca şi el/ei, suntem fiinţele aceleiaşi planete şi că numai împreună, înţelegându-ne esenţa comună, vom reuşi salvarea planetei şi supravieţuirea fiinţei umane, ca umanitate. (DorohoiNews.ro)

Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web