Dorohoi News Logo

IJJ Botoşani: Bilanţul activităţii în anul 2011

jandarmi

La sediul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Botoşani a avut loc marţi, 17 ianuarie, evaluarea activităţii inspectoratului în anul 2011, în prezenţa domnului Cristian Roman, prefectul judeţului Botoşani şi a altor şefi ale instituţiilor publice locale.

În anul 2011, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani a îndeplinit cu responsabilitate şi profesionalism misiunile şi sarcinile încredinţate, acţionând în vederea atingerii obiectivelor stabilite pentru optimizarea structurii organizatorice a inspectoratului, îmbunătăţirea siguranţei cetăţeanului prin întrebuinţarea eficientă a structurilor de ordine publică în zona de competenţă, realizarea schimbului de date intra şi interinstituţional în vederea cunoaşterii permanente a evoluţiei situaţiei operative şi a riscurilor la adresa ordinii şi siguranţei publice la nivel judeţean, realizarea complementarităţii între pregătirea efectivelor şi cerinţele de securitate şi intervenţie, dezvoltarea şi consolidarea culturii de securitate şi nu în ultimul rând asigurarea suportului necesar  desfăşurării atribuţiilor specifice.    
Pentru îndeplinirea acestor obiective s-au desfăşurat activităţi specifice, în conformitate cu direcţiile de acţiune şi obiectivele fundamentale stabilite prin „Programul de guvernare 2009-2012”, ordinele şi dispoziţiunile Ministerului Administratiei şi Internelor şi ale Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, „Strategia privind consolidarea reformei instituţionale, dezvoltarea structurilor şi practicilor Jandarmeriei Române în raport cu evoluţia instituţiilor similare din ţările membre ale Uniunii Europene în perioada 2006-2015”, „Planul de acţiuni al Jandarmeriei Române pentru anul 2011” şi „Planul de acţiuni al I.J.J. Botoşani pentru anul 2011 ”.

Modernizarea instituţională

Procesul de modernizare instituţională a impus redimensionarea sistemului de ordine şi siguranţă publică şi adaptarea funcţionării inspectoratului la resursele alocate, precum şi imprimarea unei conduite profesionale moderne în rândul personalului prin diversificarea formelor de pregătire.

Au fost identificate şi minimizate riscurile privind îndeplinirea misiunilor, s-au revizuit procedurile formalizate existente pentru activităţile specifice şi s-a implementat noului standard operaţional de elaborare a procedurilor. Inspectoratul a avut în vedere dezvoltarea şi actualizarea sistemului bazelor de date existente, cât şi crearea de noi sisteme care să faciliteze accesul rapid şi eficient la informaţiile operative şi la evidenţa şi gestiunea personalului. Totodată, s-a aplicat şi un sistem performant de management al resurselor umane, materiale şi financiare care a dus la reducerea costurilor şi consumurilor, prevenirea degradărilor şi a pagubelor materiale.

Au fost întocmite propuneri pentru modificarea cadrului legislativ existent în domeniul reformei instituţionale şi au fost luate măsuri de întocmire a documentelor ce reglementează cadrul organizatoric al inspectoratului, atribuţiile şi activităţile specifice structurilor subordonate.

Ordinea şi siguranţa publică
 
În anul 2011, planificarea, organizarea, executarea şi coordonarea tuturor misiunilor şi activităţilor unităţii a avut ca scop principal, apărarea ordinii şi liniştii publice, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a proprietăţii publice şi private precum şi protecţia instituţiilor fundamentale ale statului.
În acest sens s-au diversificat legăturile cu instituţiile M.A.I. cu care cooperăm pentru cunoaşterea situaţiei operative din zona de responsabilitate, pentru prezervarea ordinii publice în situaţia desfăşurării unor manifestări de protest de amploare sau cu risc, generate de nemulţumiri de ordin economic/social ale diferitelor categorii sociale, identificarea factorilor de risc la adresa ordinii şi siguranţei publice şi luarea măsurilor  necesare pentru diminuarea şi eliminarea acestora.

Prin activităţile desfăşurate s-a reuşit o corelaţie eficientă între misiunile executate, efectivele şi mijloacele folosite raportate la  rezultatele obţinute. În anul 2011 au fost planificate, organizate, executate şi coordonate  un număr de 7292 de misiuni specifice de ordine publică, cu 17 % mai mult faţă de anul 2010, această creştere fiind  posibilă datorită modului eficient  de identificare a riscurilor şi vulnerabilităţilor la adresa ordinii şi siguranţei publice, a relaţionării permanente cu administraţia publică locală şi cu celelalte instituţii şi organisme locale.

Asigurarea şi restabilirea ordinii publice

În anul 2011 au fost planificate, organizate, coordonate şi executate 2136 misiuni, cu 10 % mai mult faţă de anul anterior, folosindu-se 7803 jandarmi şi  aplicate  153 sancţiuni   contravenţionale. Cu această ocazie a fost  constatată o infracţiune cu 1 autor şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 430 lei.

Având în vedere faptul că, la nivelul judeţului Botoşani, efectele crizei economico-financiare a generat scăderea numărul locurilor de muncă, nemulţumirile în rândul populaţiei active s-au accentuat, acestea fiind materializate în acţiuni de protest organizate pe plan local, dar şi central. Astfel unitatea a asigurat ordinea publică la un număr de 22 astfel de manifestări, constatându-se o creştere cu 46 % faţă de anul 2010, la care au fost folosiţi 479 jandarmi.

În anul care a trecut, ne-am confruntat cu o încercare de desfăşurare a unei adunări publice spontane, dar în urma relaţionării cu organizatorii, aceştia au renunţat la intenţie. Pentru buna desfăşurare a acestui gen de activităţi, s-a relaţionat permanent cu reprezentanţii filialelor locale ale organizaţiilor sindicale, iar problemele apărute au fost  soluţionate de către ofiţerul desemnat  în cadrul  comisiilor de avizare. În opoziţie cu acest gen de misiuni, se constată o scădere cu 16% faţă de anul 2010 a misiunilor  de asigurare a ordinii publice la manifestări cultural, artistice, promoţionale şi religioase, unitatea planificând şi executând doar un număr de 16 misiuni.

Faţă de anul precedent a crescut cu 51% numărul misiunilor de asigurare a ordinii publice la manifestări sportive, fiind executate un număr de 68 misiuni, la care au participat 841 jandarmi, fiind aplicate  10 sancţiuni contravenţionale şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 100 lei. Pentru buna desfăşurare a acestui gen de activităţi, au fost executate recunoaşteri în zona imediată şi apropiată a bazelor sportive sau în alte locuri de desfăşurare a competiţiilor sportive, s-a ţinut permanent legătura cu oficialii cluburilor, cu suporterii echipelor precum şi cu celelalte structuri cu atribuţii în domeniu, pentru identificarea  soluţiilor viabile în scopul prevenirii şi combaterii actelor de violenţă, distrugerilor de bunuri sau tulburării ordinii publice. Au fost derulate 8 activităţi cu caracter preventiv în scopul informării şi educării publicului spectator, promovării spiritului de fair play. Totodată au fost desfăşurate 2 activităţi de pregătire cu efective ale Poliţiei Locale Botoşani, care asigură măsurile de ordine publică în incinta Stadionului Municipal Botoşani.

Unitatea a participat la un număr de 3 misiuni  de asigurare a ordinii publice cu ocazia unor vizite oficiale în zona de competenţă. Au fost executate un număr de 36 misiuni de protecţie antiteroristă cu 12 mai mult faţă de anul anterior (+33%), neconstatându-se probleme deosebite.

Pentru buna desfăşurare a alegerilor locale pentru funcţia de primar a comunei Corni, inspectoratul a executat un număr de 13 misiuni de asigurarea a ordinii publice  pe timpul desfăşurării acestui gen de activităţi. Efectivele unităţii nu au participat la misiuni de restabilire a ordinii publice, posibilele stări conflictuale fiind gestionate şi monitorizate eficient.

Participarea la menţinerea ordinii publice

Au fost planificate, organizate şi executate 3240 misiuni de menţinere a ordinii publice  (+ 94% faţă de anul 2010), constituindu-se 12799  patrule mixte sau independente.

Unitatea a participat în sistem integrat  prin patrule mixte  la menţinerea ordinii publice în mediul urban în municipiile Botoşani şi Dorohoi şi în oraşele Săveni şi Darabani. Cu această ocazie au fost executate 1246 misiuni (+24%),  constituindu-se 8059 de patrule mixte  care au constat 137  de infracţiuni  cu 150 de autori şi 1538 sancţiuni contravenţionale. Au fost ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 6619 lei.

În mediul rural inspectoratul a participat la menţinerea ordinii publice pe raza secţiilor de poliţie rurale Botoşani, Dorohoi, Darabani, Săveni şi Pomîrla. Au fost executate 764 misiuni (- 53 %),  prin organizarea a 1095 patrule inter/intracomunale, fiind constatate 53 de infracţiuni (fată de 86 anul trecut - 63%) cu 49 de autori, 136 de sancţiuni contravenţionale şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 627 lei.
Conform „Concepţiei de acţiune elaborate de I.P.J. şi I.J.J. Botoşani în anul 2011”, s-a acţionat în patrule mixte în Piaţa Centrală din municipiul Botoşani pentru prevenirea şi combaterea comerţului ilicit de ţigări, alcool şi alte produse accizabile, cu 1156 jandarmi(zilnic cu 3 jandarmi), activităţile materializându-se în constatarea a 11 infracţiuni cu 10 infractori, aplicarea a 398 sancţiuni  contravenţionale şi ridicarea în vederea confiscării bunuri în valoare de 5403 lei. Totodată a fost condusă o persoană la poliţie.

A existat o bună colaborare cu I.P.J. Botoşani, misiunile în comun fiind planificate în funcţie de situaţia operativă, riscurile şi vulnerabilităţile identificate la adresa ordinii şi siguranţei publice şi posibilităţile de asigurare cu efective. Unitatea şi-a adus contribuţia la creşterea gradului de siguranţa a cetăţenilor şi prin executarea independent a unui număr de 1113 de misiuni de menţinere a ordinii publice (+230 % faţă de anul trecut) prin constituirea a 3346 patrule în mediul urban cu 7926 jandarmi.

Au fost constatate 42 infracţiuni (+300 %) cu 57 autori,  1812 sancţiuni  contravenţionale (+340%) şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 19844 lei. Au fost conduse la poliţie 2 persoane şi a fost depistat un urmărit naţional. În baza datelor şi informaţiilor obţinute, au fost executate 66 de acţiuni punctuale (+ 314%) pentru  prevenirea şi combaterea faptelor antisociale în pieţe, târguri şi oboare precum şi în alte zone de interes operativ cu 495 jandarmi, care au constatat 5 infracţiuni cu 7 autori, au aplicat 224 sancţiuni contravenţionale şi au ridicat în vederea confiscării bunuri în valoare de 16132 lei.

Numărul intervenţiilor la apelul unic de urgenţă ,,112,, şi alte apeluri interne ale structurilor I.J.J. Botoşani a crescut cu 52 %, fată cu anul 2010, acestea  acţionând în 650 de cazuri, constatând un număr de 37 de infracţiuni (+ 6%) cu 33 de autori şi 557 de  sancţiuni contravenţionale (+356%) .
 
   
Protecţia instituţională, supravegherea şi ordinea publică în zona obiectivelor din competenţă

Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani execută paza şi protecţia la 15 obiective, din care: 1 instituţie financiar-bancară, 3 aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor, 5 aparţinând Ministerului Public, 5 aparţinând Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti şi 1 obiectiv de importanţă deosebită şi de interes strategic, în speţă, Camera de Conturi a Judeţului Botoşani.

În perioada analizată a fost diminuat numărul de indicatori alocaţi executării acestui gen de misiuni, acest lucru ducând la redimensionarea dispozitivelor de pază şi protecţie, atribuţiile unor elemente de dispozitiv fiind preluate de celelalte astfel încât să se minimalizeze riscurile identificate. Permanent, împreună cu conducătorii instituţiilor beneficiare de pază, s-a urmărit posibilităţile de eliminare sau diminuare a riscurilor identificate prin implementarea sistemelor tehnice de pază şi alarmare cât şi prin redimensionarea dispozitivelor adoptate. În perioada analizată, în urma demersurilor efectuate de către comanda inspectoratului, au fost aduse îmbunătăţiri la sistemele tehnice la obiectivele aparţinând Ministerului Public şi la Sediul I.J.J. Botoşani.

Au fost aplicate 25 de sancţiuni contravenţionale (8 avertismente şi 17 amenzi), cu 19 mai puţine faţă de 2010, datorită unei prezenţe active a elementelor de dispozitiv, ceea ce a dus la descurajarea comiterii de fapte antisociale.

Pe linie de pază şi protecţie a transporturilor de bunuri şi valori

Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani a executat 90 misiuni în beneficiul Trezoreriei Municipiului Botoşani (cu 68% mai puţin faţă de 2010, diferenţa fiind o consecinţă a optimizării sistemului de colectare din partea beneficiarului) în bune condiţiuni, permanent, luându-se măsuri de eliminare sau de diminuare a vulnerabilităţilor identificate pe itinerariile de deplasare, atât de membrii echipajului cât şi de elementele de cercetare-documentare cu care s-a colaborat în îndeplinirea misiunii. 

Pe linie de pază şi protecţie a transporturilor cu caracter special

Inspectoratul execută această misiune atât în baza unui contract de prestări servicii cu o societate comercială cât şi în interes propriu. Analiza permanentă a situaţiei operative, cooperarea cu celelalte structuri semnatare ale Planului de intervenţie şi cooperare, cât şi cu structurile de cercetare documentare ale unităţilor aparţinând Jandarmeriei, a permis executarea unui număr de 28 misiuni (6 în interesul societăţii comerciale şi 22 în interesul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Botoşani) fără probleme deosebite.

Totodată, unitatea a constituit 6 rezerve de intervenţie în sprijinul transporturilor cu caracter special care au tranzitat zona de competenţă. În perioada analizată, pe linie de pază şi protecţie a transporturilor de corespondentă clasificată, am executat un număr de 769 misiuni de pază şi protecţie a corespondenţei clasificate în zona de responsabilitate, împreună cu structura specializată a Serviciului Român de Informaţii, fără probleme deosebite. 

Pe linie de asigurare a ordinii publice în sălile de judecată

Unitatea asigură ordinea la 17 săli de judecată la cele 5 obiective aparţinând Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti. Din analizele trimestriale executate cu reprezentanţii beneficiarilor a rezultat faptul că, jandarmii au o atitudine preventivă şi descurajantă, o prezenţă discretă dar fermă iar acţiunile acestora sunt conforme cu dispoziţiile preşedintelui de instanţă.

Cooperarea inspectoratului cu celelalte instituţii ale statului se realizează în scopul îndeplinirii misiunilor cu care a fost investit M.A.I. în judeţ. Inspectoratul a derulat 39 planuri de cooperare/colaborare/intervenţie şi cooperare, iar în baza a 17 planuri s-au desfăşurat 5607 acţiuni/misiuni în comun, cu participarea unui număr de 25.517 jandarmi.

Eficienţa planurilor de cooperare/colaborare a fost analizată anual între părţile semnatare, luându-se măsuri de remediere a neajunsurilor constatate şi înlăturare a acestora. În ceea ce priveşte planurile pe linie de ordine şi siguranţă publică, în baza acestora se execută conform competenţelor, misiuni de prevenire şi combatere a faptelor de natură penală şi contravenţională, reuşindu-se realizarea unei prezenţe active a efectivelor de jandarmi în mediile cu potenţial criminogen ridicat, contribuind în acest fel la întărirea climatului de siguranţă a cetăţeanului.

Concomitent cu misiunile de menţinere, au fost executate, în cooperare cu I.P.J. Botoşani la solicitare, în mediul rural 151 de misiuni cu 17 % mai mult decât anul trecut cu 393 jandarmi, ocazie cu care au fost constatate 2 infracţiuni cu 3 autori, aplicate 9 avertismente scrise, 42 amenzi şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 670 lei.

A fost acordat sprijin executorilor judecătoreşti la 37 de solicitări, acţionându-se cu 120 jandarmi, cu 9 % mai puţin faţă de 2010. Au fost organizate şi executate 3 acţiuni cu 16 jandarmi, în cooperare cu Serviciul pentru Imigrări a Judeţului Botoşani în pieţele şi bazarul din municipiul Botoşani, obţinându-se rezultate pozitive pe linia şederii ilegale a cetăţenilor străini pe teritoriul României.

În perioada analizată evidenţiem cooperarea foarte bună cu Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoşani şi cu B.C.C.O. Suceava – Serviciul de Combatere a Criminalităţii Organizate Botoşani care au acţionat sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Botoşani, fiind organizate şi executate 12 acţiuni (+25%) la care au participat 190 jandarmi, aceştia acţionând pe raza judeţului Botoşani. În urma acestor misiuni s-au obţinut următoarele rezultate: 3 persoane conduse  la audieri, efectuate 55 percheziţii domiciliare, 87 mandate de aducere şi ridicate în vederea cercetărilor mai multe bunuri mobile şi imobile (8 computere, 4 laptop-uri, 61 telefoane mobile şi 11 sim-uri, un binoclu, 374 pachete de ţigări, 1 paşaport, suma de 6000 lei şi un autoturism marca VW Passat).  

Totodată au fost emise 9 mandate de arestare preventivă pentru 29 de zile şi s-a dispus reţinerea pentru 24 ore a 5 persoane sub aspectul săvârşirii  infracţiunii de trafic şi consum de droguri de mare risc.
Instituţia mai sus menţionată a  adus mulţumiri pentru modul exemplar şi profesionalismul de care au dat dovadă lucrătorii jandarmi, aportul la buna desfăşurare a acţiunilor, precum şi pentru disponibilitatea şi operativitatea dovedită.

În conformitate cu competenţele conferite de legislaţia în vigoare şi în acest an am fost solicitaţi de către organele silvice să desfăşurăm acţiuni în comun pentru combaterea fenomenului infracţional şi contravenţional, activitate materializată prin executarea unui număr de 15 misiuni cu 30 de jandarmi, ocazie cu care au fost  aplicate 7 sancţiuni contravenţionale.

Conform planului comun de acţiune cu ITM Botoşani, au fost executate 120 de acţiuni cu 240 jandarmi pe linia relaţiilor  de muncă şi respectarea legislaţiei în vigoare, fiind aplicat 1 avertisment scris şi 7 sancţiuni contravenţionale. Împreună cu Comisariatul Judeţean al Gărzii de Mediu şi Agenţia pentru Protecţia Mediului Botoşani, au fost executate 4 acţiuni cu 6 jandarmi, fiind aplicate 3 sancţiuni contravenţionale.

Resurse umane

În anul 2011 dinamica de personal a inspectoratului a cunoscut o scădere a numărului de indicatori datorată reorganizărilor efectuate în cadrul inspectoratului la data de 01.04.2011 şi 15.06.2011. Activităţile desfăşurate la reorganizările efectuate în cadrul inspectoratului, au fost executate conform legislaţiei în vigoare şi a precizărilor I.G.J.R..

La data de 08.07.2011, când au fost finalizate activităţile de evaluare a personalului în vederea încadrării ultimului stat de organizare, au rămas la dispoziţia unităţii  un număr de 20 de subofiţeri şi în preaviz 1 personal contractual, statul de organizare fiind încadrat în proporţie de 100%. Dacă în anul 2010 s-au înregistrat pierderi 6 indicatori, la sfârşitul anului 2011, unitatea a pierdut 27 de indicatori(2 ofiţeri, 22 subofiţeri şi 3 personal contractual), creşterea fiind semnificativă. Pierderile de indicatori au rezultat ca urmare a trecerii în rezervă sau în retragere, astfel: 6 subofiţeri ca urmare a demisiei, 5 subofiţeri ca urmare a reorganizării iar 1 subofiţer ca urmare a mutării, 1 ofiţer, 10 subofiţeri au fost clasaţi medical ca urmare a Deciziei Medicale. Unui număr de 3 personal contractual  le-a încetat contractul individual de muncă cu unitatea, iar 1 ofiţer a decedat.

În acest moment, inspectoratul mai are la dispoziţie în vederea încadrării, un număr de  3 subofiţeri şi un personal contractual în preaviz. Activitatea de recrutare a candidaţilor pentru instituţiile militare de învăţământ a cunoscut un progres calitativ faţă de anul precedent. Comparativ cu anul 2010, când au fost recrutaţi 330 de candidaţi, din care 166 de candidaţi selecţionaţi pentru concursul de admitere şi 19 candidaţi declaraţi „Admis”, în anul 2011 se constată o scădere a numărului de candidaţi recrutaţi şi selecţionaţi pentru instituţiile de învăţământ, dar o creştere a numărului de candidaţi declaraţi „Admis”, astfel: 101 candidaţi recrutaţi, 62 candidaţi selecţionaţi pentru concursul de admitere şi 22 candidaţi declaraţi „Admis” (3 la Academia de Poliţie şi 19 la Şcoala Militară de Subofiţeri Jandarmi Fălticeni).

În anul 2011 activitatea inspectoratului s-a desfăşurat potrivit legii în slujba cetăţeanului şi a comunităţii, înregistrându-se rezultate pozitive, în raport cu obiectivele şi sarcinile stabilite, având garanţia că pe viitor vom creşte calitativ din punct de vedere al eficienţei şi al impactului social, făcând faţă provocărilor viitoare la care va fi pusă instituţia în zona de competenţă. (DorohoiNews.ro)

local
Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web