Potrivit noilor cifre pentru 2012 date publicitățiide Eurostat, majoritatea statelor membre ale UE au înregistrat progrese în ceea ce privește atingerea obiectivelor educaționale ale Strategiei Europa 2020 privind reducerea ratei abandonului școlar sub 10 % și creșterea procentului de tineri absolvenți de studii superioare (terțiare sau echivalente) la peste 40 % până în 2020. Cu toate acestea, există încă diferențe mari în această privință, pe de o parte, între statele membre și pe de altă parte, între femei și bărbați. În medie, ponderea tinerilor care își abandonează prematur studiile este în prezent de 12,8 % în UE, scăzând de la 13,5 % în 2011. În 2012, 35,8 % dintre persoanele cu vârste între 30 și 34 de ani din UE au absolvit ciclul terțiar de învățământ, față de 34,6 % în anul precedent.
Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat: „Progresele realizate în ceea ce privește atingerea obiectivelor noastre educaționale transmit un mesaj pozitiv în această perioadă de incertitudine economică. În viitor, va fi nevoie de calificări superioare pentru ocuparea forței de muncă, iar aceste cifre demonstrează că numărul tinerilor hotărâți să-și realizeze întregul potențial a crescut. Observăm, de asemenea, că eforturile de a îmbunătăți sistemele de învățământ din Europa și de a le face mai accesibile încep să dea roade. Încurajez toate statele membre să-și intensifice eforturile astfel încât să atingem obiectivele pe care le-am stabilit pentru 2020; acest lucru este valabil în special pentru țările care nu au progresat sau a căror performanță a scăzut față de anul trecut. Invit aceste state să nu-și precupețească eforturile și să urmeze numeroasele exemple de bune practici.”
În 12 state membre (Austria, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Irlanda, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia și Suedia) rata abandonului școlar a scăzut deja sub obiectivul de 10 % preconizat în Strategia Europa 2020, Irlanda situându‑se pentru prima dată la acest nivel. Țările cu cele mai mari rate ale abandonului școlar sunt Spania (24,9 %), Malta (22,6 %) și Portugalia (20,8 %), însă aceste cifre reprezintă un progres față de cele din 2011. Rata abandonului școlar s-a redus cu cel puțin un punct procentual în Germania, Grecia, Irlanda, Letonia și Marea Britanie, însă a crescut în Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Ungaria, Luxemburg, Polonia, Slovacia, Slovenia și Suedia.
În anul 2012, în 12 state membre (Belgia, Cipru, Danemarca, Finlanda, Franța, Irlanda, Lituania, Luxemburg, Olanda, Spania, Suedia și Marea Britanie), ponderea persoanelor cu vârste între 30 și 34 de ani absolvente de studii superioare a fost mai mare decât obiectivul de 40 % preconizat în Strategia Europa 2020. Polonia și Slovenia vor depăși cu siguranță acest obiectiv anul viitor. Proporția tinerilor absolvenți de studii superioare rămâne scăzută în Italia (21,7 %), Slovacia (23,7 %), România (21,8 %), Malta (22,4 %), Republica Cehă (25,6 %) și Portugalia (27,2 %). Situația cea mai îngrijorătoare o prezintă Bulgaria, unde procentul deja scăzut al absolvenților de ciclu terțiar (26,9 %) a cunoscut o ușoară scădere în 2012.
În general, situația fetelor este mai bună: rata abandonului școlar în rândul lor este cu 24 % mai mică decât în rândul băieților. Diferențele cele mai mari în acest sens au fost înregistrate în Cipru (+58 %), Letonia (+57 %), Luxemburg (+57 %) și Polonia (+55 %), unde rata abandonului școlar în cazul băieților este mai mare decât dublul celei constatate în cazul fetelor. De asemenea, procentul femeilor absolvente de studii superioare este cu 27 % mai mare. Cel mai mare decalaj între sexe a fost înregistrat în Letonia (+85 %), Estonia (+79 %), Slovenia (+68 %) și Bulgaria (+67 %).