Nici n-a intrat bine în vigoare că e deja contestat în instanţă. Tot mai mulţi şoferi au dat în judecată statul român şi cer să le fie restituiţi banii plătiţi pentru timbrul de mediu. În paralel, peste 11.000 de oameni au semnat o petiţie online de schimbare a legii care îi obligă să plătească noua taxă.
Avocaţii spun că românii care cer banii înapoi în instanţă pe timbrul de mediu au toate şansele să-i primească. Numai la Tribunalul Bucureşti au fost înregistrate deja peste o sută de cereri de restituire a banilor plătiţi pe timbrul de mediu.
Şoferii nemulţumiţi de timbrul de mediu s-au unit pe internet, unde a fost lansată o petiţie de schimbare a legii. În două săptămâni s-au strâns 11.000 de semnături. Odată strânse 100.000 de semnături online, proiectul de lege poate ajunge pe masa parlamentarilor.
Statul român are de achitat deja sume importante în urma a 300.000 de decizii definitive ale instanţei pronunţate în favoarea celor care au solicitat restituirea vechii taxe de poluare.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Fiscul va calcula suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi va emite decizia privind stabilirea sumei în cel mult două zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei complete, iar pentru autovehiculele în leasing termenul este de maxim cinci zile, potrivit unui proiect de ordin al ANAF, informează Mediafax.
Taxa va fi însă calculată diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaraţii ale ministrului Mediului. Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Conform Ordonanţei de Urgenţă privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial, în noua formulă de calcul, timbrul de mediu menţine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 şi măreşte cotele pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3.
Pe de altă parte, pentru maşinile cu motorizări non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scădea faţă de nivelul cuantumului actual.
Timbrul de mediu 2013se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 formula de calcul ia în proporţie de sută la sută emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică.
Pe de altă parte, taxa creşte pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4 în cazul versiunilor diesel, întrucât, potrivit ministrului Mediului, Rovana Plumb, 'emisiile din pulberi sunt mai mari în cazul maşinilor pe motorină'.
Practic, în calculul taxei se va ţine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulţită cu valoarea în euro a fiecărui gram şi cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcţie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, se precizează la articolul 6, alineatul 5 al Ordonanţei.
Un element de noutate adus de ordonanţa adoptată de Guvern în data de 19 februarie este că persoanele care doresc să cumpere maşini electrice vor beneficia de un ecotichet în valoare de 2.500 de euro.
Totodată, vor plăti noua taxă toate instituţiile publice, cu excepţia autovehiculelor aparţinând Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi a persoanelor cu handicap, Forţelor Armate, Poliţiei, Jandarmeriei, forţelor de securitate ale statului. Pe de altă parte, nu vor mai plăti timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme.
Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru maşinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare.
Începând tot din 15 martie 2013, pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu /AFM/ va fi disponibil calculatorul care va ajuta şoferii să afle valoarea timbrului de mediu.
Potrivit ministrul Mediului, pentru acest an, sunt estimate încasări din timbrul de mediu mai mari cu 100 milioane de lei comparativ cu anul 2012, în timp ce valoarea sumelor ce trebuie restituite celor care au achitat taxa auto va fi de 400 milioane
Cum se plăteşte după marca de maşini
Potrivit noului sistem de taxare, în cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5 cmc, diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelaşi automobil, fabricat în 2000, cu aceeaşi motorizare şi nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.
Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, timbrul de mediu pentru benzină va fi de 60 euro, iar pentru motorină de 36 euro.
Pentru un Ford Fiesta , fabricat din 2003, cu nivel de poluare Euro 3 şi motor de 1,4 cmc, timbrul de mediu va fi pentru diesel de 823 euro, iar pentru benzină de 933 euro.
În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, pe benzină se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelaşi tip, dar cu motrină şi motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro.
Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1,6 cmc, pe benzină, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor diesel de 110 CP, timbrul va fi în valoare de 119 euro.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilităţi, forţelor armate, forţelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliţiei, ambulanţele, autovehiculele hibride şi electrice, cele istorice sau destinate competiţiilor sportive, precum şi cele donate autorităţilor statului cu titlu gratuit.
Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moştenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Ministrul Mediului preciza că instituţiile administraţiei publice vor trebui să plătească noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la această taxă.