Cei care uită să sune la 112, chiar și pentru o lovire banală, pot fi cercetați penal. Multe victime ale accidentelor rutiere au murit după ce au fost transportate la spital cu mașini personale
Mulţi dintre şoferi au păţit-o! Au dat cu maşina peste un om, l-au transportat acasă sau la spital şi s-au ales cu dosar penal pentru părăsirea locului accidentului. Alţii nu au anunţat Poliţia după ce au lovit uşor pe cineva şi s-au trezit cu oamenii legii la uşă. Sunt şi unii care n-au făcut nimic, dar au fost chemaţi la Poliţie pentru „accidente fantomă”. Poliţiştii rutieri anunţă că şoferii pot evita aceste capcane din Codul Rutier printr-un simplu telefon la 112.
Cele mai tragice situaţii sunt cele în care şoferii trebuie să aleagă între a salva viaţa unui om accidentat şi a aştepta să vină Ambulanţa. Instinctul lor este de a-l transporta, rapid, la cel mai apropiat spital. „Riscul să i se agraveze leziunile este mai mare. Oamenii cred că scurtarea timpului de la momentul producerii accidentului şi până la medic îi poate salva viaţa victimei. Din statistici, însă, reiese că cei mai mulţi au decedat ori s-au ales cu sechele pentru tot restul vieţii”, susţine doctorul Bogdan Opriţa, medic-şef SMURD.
Cele mai ciudate accidente. Cum poţi fi cercetat fără să ştii?
Poliţiştii spun că în situaţiile în care şoferii transportă, totuşi, pe cineva la spital, chiar şi un rănit uşor, trebuie să sune la 112. „Nu se consideră fugă de la locul faptei dacă duci rănitul la spital şi, apoi, te întorci la locul accidentului. Trebuie, însă, să anunţi organele de poliţie. Să suni la 112”, afirmă comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere.
A dus rănitul acasă
Două dintre cele mai ciudate accidente de circulaţie au avut loc la începutul lunii aprilie. În judeţul Ilfov, pe 2 aprilie, un şofer de 43 de ani, din Vrancea, a dat cu maşina înapoi şi a lovit, pe trotuar, un bătrân. Omul de 86 de ani, din oraşul Buftea, a spus că nu are nimic, iar şoferul l-a dus acasă. După două ore, familia bătrânului a sunat la Salvare. Vrânceanul s-a trezit cu dosar penal pentru vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului.
O atingere penală
Un alt caz ciudat a fost înregistrat în judeţul Constanţa. Pe 1 aprilie, o şoferiţă a acroşat, uşor, un băieţel de opt ani, pe o stradă din comuna Lumina. Copilul a sărit în faţa maşinii. Speriat, acesta a rupt-o la fugă. Femeia, crezând că micuţul e bine, n-a anunţat Poliţia. Ghinionul ei! Părinţii băiatului, auzind ce a păţit, şi-au luat fiul şi l-au dus la Spital. De acolo, medicii i-au anunţat pe poliţişti. Aşa că şoferiţa s-a ales cu dosar penal.
Motostivuitorul nu-i maşină
Ieşit din comun este şi cazul unui bătrân din judeţul Gorj, Ion Cîrciumaru. El a fost lovit, în luna octombrie anul trecut, de un motostivuitor. Mergând pe o stradă din comuna sa de baştină, Peşteana Bâlteni, omul a fost acroşat cu vehiculul condus de un consătean, în dreptul porţii acestuia. Şoferul n-a observat şi l-a târât câţiva metri.
Când şoferul şi-a dat seama, nea Ion era leşinat. Avea fractură de bazin şi leziuni la picioare. L-au scos, l-au bandajat, dar nu au anunţat Poliţia. Apoi, l-au dus la spital. Nici medicii nu au sesizat accidentul. Abia după trei zile, sora bătrânului a anunţat Poliţia. În mod ciudat, oamenii legii susţin că n-a fost accident pentru că nu a avut loc pe un drum public. Ei spun că a fost doar vătămare corporală din culpă.
Târât 100 de kilometri
Un accident rar întâlnit a avut loc acum doi ani, în luna ianuarie. Un tânăr de 31 de ani, Cristian Modog, a fost izbit violent de două autovehicule şi târât aproape o sută de kilometri, sub un TIR. Bietul om a fost acroşat de un microbuz, în localitatea Valea Mare Criş, judeţul Bihor. Proiectat pe contrasens, el a fost „preluat” de TIR. Cadavrul a fost găsit tocmai în judeţul Cluj.
Accidente fantomă
În unele situaţii, şoferii sunt chemaţi să dea cu subsemnatul la Poliţie fără să ştie de ce. Un bucureştean povesteşte, pe un forum, cum a fost chemat la Rutieră pentru un presupus accident. „Am ajuns acolo şi am văzut că totul s-a petrecut într- o intersecţie aglomerată din cartierul Titan. Se stipulează că am forţat intrarea în intersecţie şi am acroşat cu bara maşina unei şoferiţe. Problema e că nu îmi aduc aminte să fi lovit sau zgâriat pe cineva”, povesteşte tânărul.
7 ani de închisoare
Între 2 şi 7 ani de închisoare. Atât riscă un şofer care fuge de la locul unui accident, urmat de decesul sau vătămarea corporală gravă a uneia sau mai multor persoane. Din statisticile Poliţiei Rutiere reiese că aproape o sută de oameni au murit pe şoselele României în primele trei luni ale acestui an. Din cauza vitezei neadaptate la condiţiile meteo au avut loc 343 de accidente, cu unul mai puţin ca anul trecut. Din această cauză, numărul morţilor a crescut de la 70 la 78. De asemenea, 371 de oameni au fost răniţi grav, cu 11 mai mulţi faţă de 2012. Cei care au depăşit viteza legală au provocat alte 27 de accidente. Au murit, din acest motiv, 16 persoane, iar alte 19 au fost rănite grav. De multe ori, viaţa celor accidentaţi atârnă de câteva măsuri de prim ajutor sau de câteva secunde în minus la timpul în care au fost transportaţi la spital. „La şcoala de şoferi se învaţă şi cum se intervine în astfel de situaţii. Poţi face un masaj cardiac sau poţi lega un garou pentru a împiedica hemoragia până vine Ambulanţa”, explică inspectorul Gelu Manolescu.
Gesturile „salvatoare” pot fi fatale
Atât medicii cât şi poliţiştii consultaţi de EVZ susţin că cel mai bine este ca victimele să nu fie mişcate din locul producerii accidentelor. Victimele suferă, cel mai adesea, fracturi sau leziuni interne, iar orice mişcare îi poate fi fatală dacă nu este imobilizată corespunzător. „Legea bunului samaritean este, din păcate, o practică rămasă din vremea comuniştilor, când şoferii erau îndemnaţi să ducă oamenii la spital. În toate ţările UE, recomandarea este ca victimele să fie luate din zona de imediat pericol”, susţine doctorul Opriţa.
Acesta a adăugat că, în aceste situaţii, şoferii sau martorii unor accidente pot extrage victima din maşină sau din locul unde a fost lovită în cazul unui pericol iminent. „Sunt situaţii în care maşina poate lua foc sau există riscul prăbuşirii unui stâlp de înaltă tensiune. Poţi extrage victima din acea zonă până la câţiva metri”, spune doctorul Opriţa. Timpul de intervenţie al unei Ambulanţe în caz de accident este de 7-8 minute în oraşe. „Pot exista situaţii în care accidentul are loc în zone izolate, dar se întâmplă rar. Din stastistici reiese că a scăzut numărul deceselor, dar a crescut cel al vătămărilor corporale. Una dintre cauze este şi transportul accidentatului cu maşini personale”, explică şeful SMURD. Sursa: evz.ro