Medicii de familie vor fi obligaţi, în baza unui ordin, să cumpere cititoare pentru cardurile de sănătate, iar serviciile care nu vor fi validate prin card nu vor putea fi decontate, a declarat, joi, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, potrivit Mediafax.
"Sunt convins că medicii de familie vor cumpăra, pentru că este şi în interesul lor, nu doar al Casei Naţionale sau al sistemului în general. Va veni un moment când vor fi validate doar acele servicii confirmate de card, iar această motiv, că sunt scumpe, nu ţine. Sunt cinci euro, ceea ce înseamnă 22 de lei. Dacă ne gândim la încasările unui cabinet, cu siguranţă oamenii îşi pot cumpăra", a spus preşedintele CNAS.
Ciurchea a precizat că va emite un ordin privind obligativitatea cumpărării acestor cititoare de carduri.
"Va exista un ordin în care va scrie că este obligatoriu şi că începând cu ziua X vor fi validate doar acele servicii confirmate de card. Cardul are două roluri: de a spune că pacientul este asigurat şi că pacientul a fost în acel moment în acel cabinet. Fără a fi confirmate, nu vor fi decontate. Dacă vrei să intri în contract cu Casa, accepţi regulile", a adăugat Ciurchea.
Preşedintele CNAS a adăugat că peste aproximativ trei luni de zile se va lucra doar pe baza cardurilor.
„Procesul de distribuire (a cardurilor - n.r.) este în desfăşurare. După ce vom termina cu distribuţia, undeva la sfârşitul lunii octombrie, în aproximativ trei luni de zile vom folosi doar sistemul cu card. Toată lumea ar trebui să fie interesată de acest card, pentru că el nu face altceva decât să pună ordine. În rest, drepturile pacientului şi drepturile medicului sunt aceleaşi. Dacă nu dorim să fie ordine, sigur că vom găsi tot felul de motive şi nimeni nu-l doreşte", a mai spus el.
Vasile Ciurchea a afirmat că interpretează toate discuţiile legate de card şi de cititoare ca pe o „rezistenţă la ceva nou".
În septembrie, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF), dr. Rodica Tănăsescu, spunea că, "principial, medicii de familie nu sunt de acord să-şi cumpere cititoare, dar le vor cumpăra".
„Nu suntem de acord, principial. Este un proiect al CNAS, care pe mine, medic de familie, nu mă ajută. (...) Dacă (CNAS - n.r.) ar fi achiziţionat cititoare, prin licitaţie naţională, sigur toate ar fi avut aceleaşi caracteristici tehnice şi fiabile. Ar fi costat mai puţin, poate chiar la jumătate de preţ. Aşa, noi nu ştim ce să cumpărăm. Luăm unul, se strică, ce mai facem?", a declarat preşedintele SNMF.
Distribuirea cardurilor de sănătate a început la 19 septembrie, primele ajungând la asiguraţii din Capitală.
Cardul va face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent, susţine CNAS.
Cardul de sănătate primit acasă de asigurat, prin poştă, este inactiv. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un pin personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.
Potrivit Legii sănătăţii nr. 95/2006, cardul naţional de sănătate trebuia să fie introdus până la sfârşitul lui 2007, însă a fost amânat până în 2014. Un prim proiect-pilot a fost implementat la sfârşitul lui 2012, în judeţul Arad. Din iunie 2014, în cadrul unui al doilea proiect-pilot, cardul a fost distribuit pentru 8.000 de pacienţi din 79 de centre private, care fac dializă.