Are dreptate Traian Basescu atunci cand acuza Curtea Constitutionala ca ar fi actionat de multe ori impotriva interesului national, ba chiar in interesul propriu al unora dintre membrii sai sau ai partidelor care i-au trimis acolo.
In ultimii 5-6 ani, mai precis de la escaladarea razboiului politic, CCR a ajuns dintr-o institutie somnolenta, despre care auzeam de doua trei ori pe an, in principalul arbitru al societatii si politicii romanesti, rol pentru care nici macar judecatorii constitutionali, in general elefanti politici muribunzi, nu erau pregatiti.
Asa se face ca CCR a ajuns nu numai sa judece situatii si reglementari strict in spiritul si litera Constitutiei, ci sa creeze prevederi constitutionale in zonele ambigue sau de-a dreptul lacunare ale acesteia, sa ia hotarari de oportunitate si chiar politice, sa transeze raporturi intre institutii fundamentale ale statului.
Sa ne amintim ca CCR a devenit aparatorul securistilor carora le-a luat de pe cap incomoda lege a CNSAS, al hotilor care au scapat de cele mai aprige prevederi ale legii ANI, dar care si-au si gasit in exceptiile de neconstitutionalitate, adesea admise, o cale facila si eficienta de a ajunge mai repede la salvatoarea prescriptie.
Si este foarte adevarat ca situatia in care judecatorii iau decizii in privinta propriilor pensii, dupa ce colegii lor de la alte instante luasera decizii in privinta propriilor salarii este ridicola.
Iar faptul ca in orice vreme, de criza sau nu, Curtea Constitutionala ia decizii de politica fiscala este aberant. Vorba lui Mugur Isarescu, CCR mai are sa declare neconstituitionala si legea gravitatiei. Sau cum o fi posibil ca votul decisiv in privinta Legii Educatiei sa vina dn partea unui judecator care are un interes direct in aceasta privinta.
Existenta acestui supraorganism politico-judiciar, alcatuit din fosti politicieni sau agreati de partide, cel mai adesea cu o experienta juridica cel mult simbolica este aberanta. In vechea componenta cel putin, cei mai multi dintre magistratii constitutionali au fost juristi consulti de firme desi Constitutia cere ca ei sa aiba, dupa modelul francez, "pregatire juridica superioara, inalta competenta profesionala si o vechime de cel putin 18 ani in activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior".
Adica o mana de juristi, unii mai mult cu numele, desemnati dupa un algoritm politic si fara a avea in spate un vot popular, se afla deasupra Guvernului, Parlamentului si Presedintiei, si asigura in mod abuziv actul de guvernare. Asa ceva nu se intampla niciunde in lume.
Dar aceasta Curte Constitutionala nu a fost parasutata in Romania de pe alta planeta, nu este o forta de ocupatie, ci o institutie care functioneaza potrivit legii, a Constitutiei chiar, si de a ale carei decizii au profitat in mod egal toate fortele politice.
Ca dovada, una dintre cauzele pentru care am ajuns la aberatiile de acum este faptul ca niciun partid politic nu a dorit sa modifice statutul CCR. Nu-mi aduc aminte ca printre intrebarile puse la referendumul prezidential pe tema modificarii Constitutiei sa se se numere si una referitoare la schimbarea statutului CCR, care, de exemplu, sa nu mai aiba dreptul sa se pronunte in chestiuni de politica fiscala, asa cum se intampla in alte tari.
Dar nu numai atributiile si statutul CCR ar trebui modificate. Curtea a devenit atat de importanta din cauza unui corp legislativ depasit, ambiguu, lacunar si contradictoriu emis de o clasa politica inepta in ultimii 20 de ani. Caci daca legile ar fi clare, logice si bine interconectate si spatiul ce manevra al CCR ar fi cu mult mai mic.
Deciziile CCR sunt de cele mai multe ori consecinte ale stupizeniilor comise de guvernanati. De exemplu, Traian Basescu reproseaza Curtii faptul ca decizia acesteia in privinta pensiilor a facut necesara cresterea TVA, ceea ce a afectat grav mediul de afaceri. Intr-un fel e adevarat.
Dar la fel de adevarat este ca la situatia limita din vara, taierea pensiilor vs crestera TVA, s-a ajuns din cauza ca minunatul guvern Boc nu a luat masurile de austeritate atunci cand ar fi trebuit.
Daca ajustarea ar fi fost facuta macar la inceputul lui 2010, daca nu chiar in 2009, ea nu ar fi afectat decat salariile bugetarilor si cu un procent mult mai mic. Iar daca restructurarea ar fi inceput la timp, este posibil ca nici macar taierile de salarii sa nu fi fost necesare.
Da, CCR este este o institutie depasita, aberanta, chiar nociva, dar ea si deciziile ei sunt produsele clasei politice in ansamblul ei.
sursa: ziare.com