Noul Cod Rutier va intra în vigoare începând cu data de 6 februarie. Noua lege va aduce multe schimbări, nu în bine pentru şoferii indisciplinaţi. Printre modificările adoptate se remarcă cea mai mare amendă, 9600 de lei, scaunul obligatoriu pentru copii, dar şi transformarea amenzilor neplătite de circulaţie în suspendarea permisului.
Amenda maximă va fi aplicată şoferilor care nu opresc la trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când semnalele acustice şi vizuale sunt pornite, potrivit politiarutiera.ro. De asemenea, cu 9600 de lei vor fi sancţionaţi şi şoferii sunt implicaţi în accidente rutiere şi au o alcoolemie mai mare de 0,25 la mie în aerul expirat. Şoferii care se încumetă să treacă pe culoarea roţie a semaforului vor fi sancţionaţi cu amenzi de 4000 de lei. Vorbitul la telefon în timpul condusului unui autovehicul sau nepurtarea centurii de siguranţă va atrage amendă de 1600 de lei, de 10 ori mai mult ca amenzile de până acum.
Noul cod rutier nu a lăsat nerezolvată nici problema necolectarii amenzilor. Şoferii care nu îşi vor plăti amenzile de circulaţie vor rămâne fără permis.
Depăşirea limitei de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.
În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, se aplică amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.
Amendă maximă pentru viteză
În cazul în care depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe oră se soldează cu un accident rutier urmat exclusiv de pagube materiale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), la care se adaugă suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, însă amenda rămâne aceeaşi, potrivit proiectului citat. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, unde circulaţia se desfăşoară pe o singură bandă pe sens, ţinând seama de împrejurări şi de cât de intensă este circulaţia, administratorul drumului poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 kilometri pe oră pentru tramvaie şi de 30 kilometri pe oră pentru toate autovehiculele, dar numai cu avizul Poliţiei.