În prezent, furnizarea de energie electrică pentru persoanele fizice este făcută, în România, în general, de ENEL, Electrica, E.ON sau CEZ, însă, începând din acest an, românii îşi pot schimba compania care le dă curent. Concret, prin schimbarea furnizorului actual, gospodăriile ies de pe piaţa reglementată şi intră pe piaţa liberă. Adică nu vor mai avea un tarif stabilit de arbitrul pieţei - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) -, care este în prezent de 133 lei/MWh, ci îşi vor negocia individual un contract pe un an, de exemplu, un preţ care depinde de cerere şi ofertă. Pe piaţa concurenţială preţul variază mult, ajungând la 160-180 lei/MWh.
Cei interesaţi trebuie să ştie că, odată ce au optat pentru schimbarea furnizorului de energie electrică, nu se vor mai putea întoarce în sistemul reglementat.
Până la începutul anului 2018, toţi consumatorii casnici vor trebui să îşi negocieze un contract cu un nou furnizor de curent electric, la un preţ de pe piaţa liberă.
Lista furnizorilor de energie electrică dintre care românii îşi pot alege noul furnizor cuprinde 82 de firme, între care Grivco, Alro, Luxten sau Nuclearelectrica.
„Odată ieşiţi din segmentul reglementat, nu vă mai puteţi întoarce”
ANRE a anunţat săptămâna trecută înfiinţarea unei linii telefonice gratuite la care persoanele interesate pot obţine detalii despre schimbarea furnizorului de energie electrică sau gaze naturale. Gândul a sunat joia trecută, imediat după anunţul ANRE, la 0800800410, unde ne-a răspuns o voce amabilă. După ce ne-a explicat pe scurt paşii pentru "ieşirea din sistem", ne-a avertizat asupra riscurilor.
„Mai întâi trebuie să vă uitaţi pe site-ul ANRE, unde găsiţi lista cu toţi furnizorii, şi să le cereţi oferte. Trebuie să fiţi atent nu numai la preţ, ci şi la durata contractului, la condiţiile rezilierii contractului”, ni s-a explicat la linia telefonică.
„Să vă gândiţi bine. Odată ieşiţi din segmentul reglementat (unde preţul se stabileşte de autoritatea de reglementare, ANRE, n.n.), nu vă mai puteţi întoarce înapoi. Nu te poţi muta de colo-colo. Legea are nişte limitări”, ne avertizează vocea de la call center-ul înfiinţat joi de ANRE.
Apoi adaugă: „În domeniul reglementat, este un preţ fix, pe piaţa liberă preţul nu este fix. Dar dacă negociaţi bine, puteţi să obţineţi un preţ mai mic decât cel pe care îl aveţi acum. Însă nimeni nu vă obligă să plecaţi din sistemul reglementat”.
La mai puţin de 24 de ore de la înfiinţare, linia telefonică a ANRE nu mai funcţiona
Aflăm că ne putem alege „orice furnizor de energie electrică din lista de pe site-ul ANRE". „Nu contează zona. Furnizorul are obligaţia să furnizeze energie oriunde, potrivit licenţei de autorizare de la ANRE (…). Nu este nevoie de schimbări de cabluri, de nimic. Singurul lucru care se schimbă este că pe factură, în dreptul numelui furnizorului, nu va mai scrie Ionescu, ci va scrie Popescu”, ne lămureşte vocea de la call center-ul ANRE.
La mai puţin de 24 de ore, linia telefonică înfiinţată de ANRE nu mai funcţiona: „Ne pare rău, numărul apelat nu este activ”, era mesajul oferit în cursul zilei de vineri la 0800800410. Nici duminică şi nici luni linia nu a redevenit activă.
Până în 2018, toţi consumatorii casnici trebuie să îşi aleagă alt furnizor. Sursa: Gandul.info
</