Rădăuţiul este, începând de astăzi, în mod oficial, prima localitate din România care a rămas complet fără conducere. Practic, în momentul de faţă, Primăria Rădăuţi nu are nici primar, nici Consiliu Local, nici viceprimar şi nici un secretar care ar putea să asigure conducerea municipiului.
În această situaţie s-a ajuns după o serie de întâmplări şi decizii ale instanţelor care au adus municipiul Rădăuţi într-o situaţie unică în ţară, care nu a fost prevăzută în actuala legislaţie. În primul rând, primarul ales al municipiului Rădăuţi, Aurel Olărean, este suspendat din funcţie, fiind încarcerat la Penitenciarul din Gherla. În aceste condiţii, atribuţiile acestuia ar fi trebuit să fie preluate de viceprimarul municipiului Rădăuţi, însă şi acest lucru nu mai este posibil. Şi asta deoarece Consiliul Local Rădăuţi a fost dizolvat după ce Prefectura Suceava a solicitat şi a obţinut acest lucru în instanţă pe motiv că nu s-a întrunit timp de două luni consecutiv, motiv pentru care primăria a rămas şi fără viceprimar, având în vedere că acesta este ales din rândul consilierilor.
Nu în ultimul rând, Primăria Rădăuţi nu mai poate fi condusă nici de secretarul municipiului, având în vedere că ultimei persoane care a ocupat acest post, Adrian Valentin Onciul, i-a expirat la începutul acestei săptămâni detaşarea în această funcţie.
Ordinele de plată pentru salarii şi investiţii nu mai pot fi semnate de nimeni
Având în vedere toate aceste aspecte, începând de astăzi Primăria Rădăuţi este practic fără conducere, iar dacă situaţia nu se va schimba există riscul unui blocaj total în ceea ce priveşte asigurarea plăţilor către furnizori, dar în special către salariaţi. Practic, angajaţii primăriei, dar şi profesorii rădăuţeni riscă să nu-şi mai poată primi salariile, chiar dacă ei se prezintă la muncă, începând din această lună.
În aceste condiţii, prefectul judeţului, Constantin Harasim, a discutat, la Rădăuţi, cu şefii serviciilor din cadrul primăriei acestui municipiu, subliniind faptul că „paradoxal, în afară de autorizaţiile de construire sau acte de urbanism, în celelalte servicii activitatea se desfăşoară normal”. Astfel, el a spus că rădăuţenii nu vor avea probleme în obţinerea unor documente precum certificatele de naştere, căsătorie sau de deces.
Harasim a spus că în cursul zilei de astăzi va informa Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice cu privire la faptul că Primăria Rădăuţi se află într-o „stare zero de conducere”, motiv pentru care se impune luarea unor măsuri urgente pentru rezolvarea acestei probleme. Constantin Harasim declara în urmă cu două zile că din punctul său de vedere s-ar putea lua decizia ca la Primăria Rădăuţi să „se ia totul de la zero”, ca în cazul unei localităţi nou înfiinţate. „Se poate proceda ca atunci când a fost înfiinţată comuna Poieni Solca, iar la vremea respectivă, printr-o lege, prefectul a putut să numească o conducere interimară, până la organizarea alegerilor. Aşa s-ar putea întâmpla şi acum, printr-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului prin care să mi se atribuie competenţele legale cu privire la paşii pe care trebuie să-i fac în continuare”, a declara prefectul judeţului.
În cursul zilei de ieri, Harasim a spus că la Rădăuţi trebuie să fie numită o persoană care să aibă atribuţii de conducere având în vedere că nimeni în momentul de faţă nu mai poate semna ordine de plată pentru salarii sau pentru plăţi către firmele care realizează lucrări de investiţii. Harasim a spus că Primăria Rădăuţi are excedent bugetar, însă lucrările de reparaţii sau alte investiţii nu pot fi realizate deoarece „nimeni nu poate să dispună lucrări pentru că nimeni nu are drept de semnătură în acest sens”. El a atras atenţia că în momentul de faţă nici un şef de serviciu sau director din Primăria Rădăuţi nu poate să facă plăţi. Sursa: monitoruldesuceava.ro