Programul Prima Maşină, prin care statul garantează creditul bancar contractat pentru achiziţia unui autoturism nou, este aproape blocat. Dacă va continua în actualul ritm, cei 350 de milioane de lei alocaţi de Guvern pentru acest an vor rămâne neutilizaţi în proporţie de 99,33%. Pe scurt, principalele probleme invocate de dealerii auto, producătorii de maşini şi unele persoane care au accesat programul sunt birocraţia mare, perioada lungă de aşteptare şi dobânda deloc avantajoasă.
Românii au cumpărat prin programul Prima Maşină doar 70 de maşini din aprilie, la demararea programului, şi până în prezent.
Spre comparaţie, prin programul Rabla au fost vândute în acest an 10.000 de autoturisme, chiar dacă a început în acest an mai târziu decât Prima Maşină.
Astfel, din cei 350 de milioane de lei, cât este plafonul pentru acest an de acordare a garanţiilor în cadrul programului Prima Maşină, până acum Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a acordat garanţii totale de 1,18 milioane de lei. Presupunând că actualul ritm de acordare a garanţiilor se va menţine, până la sfârşitul anului se vor utiliza doar 2,36 milioane de lei, adică 0,67% din toţi banii alocaţi.
Băncile „concurează" programul
În plus, unele dintre băncile comerciale înscrise în program şi-au pus la punct produse similare prin care cei interesaţi îşi pot lua maşină, în 2-3 zile, cu o rată mai mare cu doar 20 de lei faţă de programul Prima Maşină.
Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, a declarat pentru gândul că programul Prima Maşină nu îşi atinge scopul pentru care a fost creat.
„Nu-şi atinge scopul pentru care a fost creat. Sunt doar 38 de maşini în curs de comercializare (în prezent sunt 70 de garanţii aprobate, potrivit celor mai recente informaţii de la FNGCIMM - n.n.). Timpul de rambursare a creditului se doreşte de 7 ani, nu 5 ani, dobânda nu este stimulatoare. Spre comparaţie, programul Rabla se apropie de 10.000 de maşini vândute în acest an, cu toate că a demarat mai târziu decât programul Prima Maşină”, spune Constantin Stroe.
Producătorii auto au dezvăluit că au fost trimise propuneri la Ministerul Economiei pentru a face ca programul să meargă mai bine.
„Trebuie modificări în sensul eficientizării programului. Există formularistică, multă birocraţie. Prin Prima Maşină, cumpărătorul are avantaje extrem de mici astfel încât acest program să meargă”, este de părere Constantin Stroe.
Preşedintele director general al Dacia, Nicolas Maure, declara, în urmă cu aproape o lună, că programul „Prima maşină" ar trebui să aibă o perioadă de creditare mai mare, iar ratele dobânzilor să fie mai mici.
„Trebuie să continuăm cu înlocuirea maşinilor vechi. S-a discutat despre programul «Prima maşină», dar pentru aceasta trebuie să găsim soluţii de creditare pentru persoanele fizice. Ştim cu toţii că, de la criza din 2008, oamenii au devenit reticenţi în a-şi lua credite privind bunurile durabile. Pentru ei trebuie să găsim soluţii de prelungire a ratei de rambursare şi de reducere a dobânzilor. Trebuie să-i convingem pe utilizatori că este mult mai bine să-şi cumpere o maşină nouă, în loc de una veche, atât în ceea ce priveşte costul, cât şi siguranţa şi impactul asupra mediului", a spus Maure.
Ministerul Economiei analizează „propuneri de stimulare a programului” venite din partea producătorilor auto
Reprezentanţii Ministerului Economiei consideră că „este prematură" evaluarea rezultatelor programului, invocând faptul că acesta a început abia la începutul lunii aprilie. Cu toate acestea ei admit că în prezent la ministerul Economiei se analizează “propuneri de stimulare a programului” venite din partea producătorilor auto.
O evaluare realistă a rezultatelor obţinute va putea fi realizată după aproximativ un an de la implementare. Industria auto şi-a arătat tot sprijinul pentru ca acest program să aibă rezultatele dorite. De altfel, reprezentanţii industriei au trimis la Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului o serie de propuneri de stimulare a programului. Aceste propuneri sunt în prezent în analiză, urmând ca până la sfârşitul lunii să fie organizată la minister şi o întâlnire cu producătorii şi dealerii auto”, se arată în răspunsul trimis gândul de Ministerul Economiei.
Dealer auto: „Dosarul stă o lună şi jumătate la Fond. Nu ştiu ce verifică atât timp”
Lucia Ştefan, director de vânzări la Rădăcini Motors – Vitan, consideră că programul Prima Maşină „nu a funcţionat foarte bine”, fiind de părere că este prea multă birocraţie, iar la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri dosarele pentru aprobarea garanţiei stau o lună - o lună şi jumătate până să primească garanţia.
„Din păcate programul Prima Maşină nu a funcţionat foarte bine. Contractele noastre le avem prin Alpha Bank. Alpha a pus la dispoziţia clienţilor un produs similar, a cărui rată este cu doar 20 de lei mai mare decât la programul Prima Maşină”, a declarat pentru gândul Lucia Ştefan.
Dealerul spune că în cadrul programului Prima Maşină clientul este constrâns să aleagă un asigurator din cei agreaţi de bancă pentru a-şi face o poliţă Casco fără franşiză. La produsul similar oferit de bancă, clientului i se permite să aleagă orice asigurator de pe piaţă, iar încheierea unui Casco nu este obligatorie, ci este doar recomandată.
Un alt dezavantaj al programului Prima Maşină perioada lungă până la aprobarea garanţiei. „La Prima Maşină aprobarea dosarului durează o lună - o lună şi jumătate. Nu ştiu ce verifică atât. În această perioadă s-a schimbat cursul valutar, clienţii au avut de pierdut. La produsul similar aprobarea dosarului durează 2 zile”, spune dealerul auto.