Autoritatea Electorala Permanenta a amintit, joi, ca, incepand cu miezul noptii, cand incepe oficial campania electorala pentru alegerile locale, toate corturile si bannerele aflate in prezent pe domeniul public trebuie sa dispara, in campanie fiind interzise, de asemenea, folosirea de baloane, brichete, galeti, sepci, steaguri, dar si publicitate pe autoturisme, sanctiunile ajungand pana la 50.000 de lei.
„Interesul nostru e ca toti competitorii electorali sa stie ca din aceasta noapte trebuie sa dispara toate materialele de propaganda politica electorala, aflate in spatiul public la aceasta ora. Incepand cu ora 24.00, toate aceste materiale aflate in spatiul public sunt interzise, permise fiind doar afisele electorale cu dimensiunile stabilite de lege", a anuntat Constantin Mituletu Buica, intr-o conferinta de presa, informeaza News.ro.
Vicepresedintele Autoritatii Electorale Permanente a aratat ca, pana acum, toate aceste materiale de propaganda de pe domeniul public au fost folosite in baza legii 185/2012, care nu intra in competenta AEP.
„Sarcina de a le strange este a acelor proprietari, detinatori, utilizatori sau persoane fizice care au arborate si afisate pe domeniul public sau privat acest tip de materiale publicitare", a mai spus Mituletu.
El a adaugat ca, daca se va constata ca s-a incalcat legea, sanctiunile pleaca de la 15.000 de lei si ajung pana la 50.000 de lei, pe finantarea campaniei electorale, iar Politia si Jandarmeria pot da amenzi intre 600 si 1000 de lei.
Constantin Mituletu a precizat ca sanctiunile pot veni si din partea institutiilor de ordine publica si din partea AEP, care se poate autosesiza in acest sens.
El a mai aratat ca orice persoana poate face sesizare la Politie privind prezenta unor astfel de materiale de propaganda electorala interzise de lege.
Potrivit legislatiei in vigoare, materialele de propaganda electorala permise in campania electorala sunt afisele electorale cu dimensiunea de cel mult 500 mm pe 350 mm, afise electorale de convocare la reuniuni electorale cu dimeniunea de cel mult 400 mm pe 250 mm, materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala, publicitate in presa scrisa, materiale de propaganda elecotrala on-line, brosuri, pliante si alte materiale tiparite din aceeasi categorie.
Sunt interzise in campania electorala vehiculele inscriptionate cu sloganuri de campanie, vehiculele care difuzeaza materiale audio, in mers sau stationar, spectacolele, serbarile, focurile de artificii. De asemenea, sunt interzise bannerele, mesh-urile, corturile publicitare, pavilioanele publicitare, panourile publicitare mobile, steagurile publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare directionale, strructuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasa, publicitate pe vehicule.
La campania pentru alegerile locale nu vor mai putea fi folosite pixuri, cani, ceasuri, tricouri, jachete, geci, impermeabile, pelerine, veste, sepci, caciuli, fulare, sacose sau pungi si alte materiale de poliester, umbrelele, galetile si alte materiale din aceeasi categorie, brichetele, chibriturile, produsele alimentare, produsele alcoolice, tigarile si alte astfel de produse.
Pe toate materialele de propaganda electorala, competitorii electorali trebuie sa imprime si sa utilizeze cel putin urmatoarele date: denumirea competitorului electoral care le-a comandat, denumirea operatorului economic care le-a realizat, codul unic de identificare primit de catre competitorul electoral, prin mandatarul financiar, de la AEP, tirajul afiselor electorale (pentru ambele dimensiuni), al materialelor publicitare din presa scrisa, al pliantelor, brosurilor si al celorlalte materiale din aceeasi categorie.
Materialele de propaganda care pot fi folosite in campanie trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii: sa fie sub forma scrisa, audio sau video, sa se refere in mod direct la un candidat sau partid politic care participa la alegeri, clar identificat, sa fie utilizat in perioada campaniei electorale, sa aiba obiectiv electoral si sa se adreseze publicului larg si sa depaseasca limitele activitatii jurnalistice de informare a publicului.
Campania electorala incepe oficial vineri, 6 mai, la ora 00.00, si va dura 30 de zile, iar in 5 iunie vor avea loc alegerile locale.