Competitorii electorali se pot promova liber pe Facebook, aşa cum o pot face şi prin intermediul altor canale de comunicare, fiind necesară atestarea realităţii serviciilor prestate şi a bunurilor livrate, a declarat luni pentru Agerpres preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Ana Maria Pătru.
„Acest drept este prevăzut de art. 36 alin. (1) al Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, potrivit căruia în campania electorală candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi cetăţenii cu drept de vot au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, comunicare directă cu alegătorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice şi a celorlalte mijloace de informare în masă", a explicat Ana Maria Pătru.
Ea a precizat că Legea 334/2006 nu prevede interdicţii privind comunicarea prin intermediul internetului, ci stabileşte nişte limite ale cheltuielilor realizate cu publicitatea online.
„Ideea de bază este că partidele politice, alianţele electorale şi politice, candidaţii independenţi şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale - competitorii electorali - nu pot solicita decât rambursarea, din bani publici, a acelor cheltuieli efectuate, conform prevederilor legale, cu materialele de propagandă electorală, aşa cum sunt ele definite de Legea nr. 334/2006", a spus preşedintele AEP.
Ana Maria Pătru a punctat că, pe lângă documentele financiar-bancare pe care competitorii electorali trebuie să le depună ca acte justificative pentru cheltuielile electorale efectuate, este necesară atestarea realităţii serviciilor prestate şi a bunurilor livrate.
„De exemplu, un competitor poate depune facturi pentru achiziţia şi distribuţia pe Facebook a unui videoclip electoral, noi trebuie să ne asigurăm că scopul achiziţiei a fost atins şi că acesta a fost într-adevăr diseminat în spaţiul online. În opinia mea, nu este vorba de birocraţie excesivă atunci când discutăm despre plata unor bunuri şi servicii din bani publici. Cu toţii ne dorim o transparenţă crescută în domeniul finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale. Iar acum transparenţa trebuie să fie absolută. Fiecare competitor politic trebuie să înţeleagă că trebuie să justifice fiecare leu pe care cetăţenii români îl acordă în acest sens", a arătat Pătru.
Ea a menţionat că AEP are datoria să ramburseze cheltuielile efectuate legal.
„Vreau să transmit tuturor competitorilor electorali că AEP îşi doreşte să aibă o relaţie constantă cu mandatarii lor financiari pe toată durata campaniilor electorale şi să le ofere acestora toate îndrumările necesare, în aşa fel încât rambursarea cheltuielilor electorale, o premieră în peisajul electoral românesc, să fie realizată cu respectarea tuturor prevederilor legale. Desigur, vom lucra în continuare la flexibilizarea cadrului birocratic pentru a-l face mai accesibil competitorilor electorali, dar nu ne vom abate nicio clipă de la principiul transparenţei şi legalităţii", a menţionat preşedintele AEP.
Ana Maria Pătru a adăugat că brandingul sau identitatea de imagine a unui staff de campanie ce însoţeşte un candidat la întâlnirea cu alegătorii nu trebuie să se situeze în afara prevederilor legale referitoare la materialele de propagandă electorală şi la tipurile de cheltuieli ce pot fi efectuate.
„De exemplu, cred că acest branding poate fi uşor de realizat prin distribuţia de broşuri, pliante şi alte materiale tipărite ce conţin programul şi ideile politice ale candidatului. Legiuitorul, considerăm noi, a lăsat suficient spaţiu de mişcare candidaţilor pentru a realiza o identitate vizuală decentă şi cuprinzătoare în timpul campaniei electorale", a conchis ea. Sursa: stiripesurse.ro