Hotărârile de guvern care reglementează alegerile parlamentare de pe 11 decembrie, adoptate în ședința de guvern din 31 august, au fost publicate în Monitorul Oficial, a anunţat Autoritatea Electorală Permanentă.
Este vorba de actele normative prin care sunt stabilite: data alegerilor, calendarul acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale, măsurile tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a acestora, precum și cheltuielile necesare pregătirii și desfășurării în bune condiții a acestui scrutin.
Conform Hotărârii Guvernului nr. 634/2016, alegerile parlamentare vor avea loc în data de 11 decembrie 2016.
Potrivit calendarului electoral stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 635/2016, campania electorală pentru acest scrutin se va desfășura în perioada 11 noiembrie – 10 decembrie.
În conformitate cu prevederile acestui act normativ, data de 14 septembrie 2016 este ultima zi în care alegătorii români cu domiciliul sau reședința în afara țării pot depune cererile pentru înscrierea în Registrul electoral cu mențiunea pentru votul prin corespondență sau pentru votul în secţia de votare.
Aceeași hotărâre a Guvernului prevede că listele electorale pentru votul prin corespondenţă vor fi întocmite și tipărite de AEP până cel mai târziu în data de 20 septembrie 2016, urmând ca acestea să fie puse la dispoziţia Companiei Naţionale „Poşta Română” – S.A. până pe data de 21 septembrie.
Potrivit actului normativ menționat, localităţile din străinătate în care trebuie să fie înfiinţate secţii de votare, precum şi numărul acestora vor fi comunicate Ministerului Afacerilor Externe (MAE) de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) până cel mai târziu în data de 11 octombrie 2016, iar până în data de 2 noiembrie AEP va stabili, cu avizul MAE, sediile secțiilor de votare din străinătate din afara misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, secţiilor consulare şi institutelor culturale.
O noutate pentru operatorii de calculator ai secțiilor de votare și pentru experții electorali o reprezintă majorarea indemnizației, de la 85 de lei, cât a fost la alegerile locale, la 150 de lei, măsură prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 637/2016.
Potrivit aceluiași act normativ, suma totală alocată de Guvern pentru buna organizare a alegerilor parlamentare este de 227,7 milioane lei, fondurile necesare fiind prevăzute, pe categorii de cheltuieli, în bugetele Ministerului Afacerilor Interne (MAI), MAE, AEP, Serviciului Român de Telecomunicații (STS), Institutului Național de Statistică (INS).
Prin Hotărârea Guvernului nr. 636/2016 privind măsurile tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților, sunt detaliate atribuțiile și sarcinile ce revin tuturor instituțiilor și entităților implicate în organizarea și desfășurarea scrutinului din data de 11 decembrie 2016.