Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că se lucrează la stabilirea unei taxe de poluare care va ține cont de trei criterii: de capacitatea cilindrică în funcţie de care se stabileşte impozitul, de norma de poluare şi de emisiile pe care le dă fiecare autovehicul.
Noua taxă de poluare va viza toate maşinile cu normă de poluare mică, capacitatea cilindrică mare şi emisii mari de bioxid de carbon, având în vedere că numărul înmatriculărilor de astfel de autoturisme s-a dublat faţă de anul trecut.
Anunțul despre taxa auto a fost făcut marţi de ministrul Gavrilescu în cadrul unei vizite la depozitul ecologic de deşeuri din judeţul Bistriţa-Năsăud.
Românii vor plăti o nouă taxă auto, mai precis otaxă de poluare, diferită de cele de până acum, a declarat la Bistriţa ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu. Demnitarul a spus că taxa nu va mai fi plătită o singură dată, la înmatriculare, fără să precizeze exact când va intra în vigoare şi fără să dea detalii despre cum va fi percepută această taxă şi de la cine, conform presei locale.
Potrivit ministrului, s-a pornit în stabilirea taxei de la faptul că, în România au intrat anul acesta circa 350.000 de maşini cu normă de poluare între euro 2 şi euro 4, de două ori mai multe faţă de 2016 când intraseră 146.000 de maşini şi de la realitatea că „pe drumurile patriei circulă foarte multe maşini care poluează şi avem trei mari municipii care sunt în procedură de infrigement pe calitatea aerului". Este vorba de Braşov, Iaşi şi Bucureşti, aglomerări urbane mari cu multe maşini.
Ca urmare, a declarat ministrul, s-a constituit un grup de lucru la Ministerul Mediului din care fac parte mai multe instituţii ale statului cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului, dar şi auto (RAR), dar şi producători din industria de profil şi chiar din societate civilă „în vederea calculului şi gândirii corecte a unei metode prin care maşinile care poluează să plătească o taxă de poluare".
„În toate ţările europene se merge pe normă de emisii. Consider că nu trebuie să punem o taxă de primă înmatriculare. Adică este ca şi cum punem căruţa înaintea boilor. Când gândeşti o astfel de taxă trebuie să ai în vedere cât circulă maşina, care e rulajul ei într-o anumită perioadă de timp, astfel încât să îi faci determinarea de emisii. Şi atunci vom ţine cont de trei criterii: de capacitatea cilindrică în funcţie de care se stabileşte impozitul, de norma de poluare şi de emisiile pe care le dă fiecare autovehicul. Deocamdată nu pot spune care va fi forma finală fiindcă nici nu o am încă. Analiza vreau să fie extrem de bine făcută comparativ cu tot ce există în UE şi, în acelaşi timp, adecvată la tot ce se întâmplă în România. Nu pot spune când va intra în vigoare. Să mai avem puţină răbdare pentru că emiterea unui act normativ din punctul meu de vedere trebuie făcută legal şi cu dezbatere cu toţi cei implicaţi astfel încât să nu existe disfuncţionalităţi în sistem", a spus Graţiela Gavrilescu, citat de Timponline.ro.