Un proiect de modificare a Codului Fiscal iniţiat de mai mulţi parlamentari PSD impune restricţii privind comercializarea maşinilor second-hand.
41 de senatori şi deputaţi au iniţiat un proiect de modificare a Codului Fiscal, respectiv a art. 312 „Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi”, prin care impun restricţii de comercializare a maşnilor second-hand.
„Comercializarea autovehiculelor second-hand achiziţionate din afara ţării şi revândute în România se face doar de către persoanele juridice. Persoanele fizice pot achiziţiona o dată la doi ani un singur autovehicul second-hand pentru folosinţă proprie”, se arată în proiectul de modificare a Legii 227/2015 privind Codului Fiscal.
Politicienii şi-au argumentat demersul prin necesitatea unei colectări mai eficiente a „impozitelor la bugetul de stat şi eliminarea operaţiunilor comerciale nefiscalizate de autovehicule second-hand achiziţionate în spaţiul intracomunitar şi revândute în România”.
Asociaţie civilă: CE ne-ar putea sancţiona, aşa cum a făcut şi pentru taxele auto
Proiectul a stârnit ample reacţii din partea Asociaţiei Civicus România. “Proiectul de lege introduce o discriminare evidentă a cetăţenilor români faţă de ceilalţi cetăţeni europeni, existând potenţialul unor sancţiuni aşa cum s-a întâmplat în cazul taxei de mediu/timbru de mediu. De asemenea apare o limitare evidentă în contextul aliniatului 2, în ceea ce priveşte achiziţionarea de autovehicule second hand între cetăţenii români. Ce o sa facă cetăţenii care doresc să îşi vândă autovehiculul în cazul în care ceilalţi cetăţeni nu mai au dreptul să îl cumpere? Doreşte legiuitorul să introducă un monopol în favoarea unor firme private? Legiuitorul reprezintă cetăţenii care l-au votat sau producătorii de autovehicule noi sau firmele care doresc monopolul comerţului cu autovehicule second hand?”, au scris reprezentanţii asociaţiei pe pagina Senatului.
Iniţiatorii spun că avem prea multe maşini second-hand
Potrivit inspectorilor ANAF, citaţi de iniţiatori, comercializarea maşinilor second-hand de către persoane fizice şi juridice s-a făcut fără achitarea TVA şi a impozitului aferent, o mare parte dintre aceste operaţiuni nefiind înregistrate în evidenţele contabile ale companiilor.
În plus, susţin politicienii, în ultimii ani România se confruntă cu o creştere explozivă a înregistrărilor de maşini second-hand, fapt ce a dus la o îmbătrânire a parcului auto naţional, cu mult peste media UE şi la o poluare fonică şi de mediu pentru cetăţenii României.
Conform statisticilor citate de iniţiatori, în prmele 8 luni ale anului trecut au fost înmatriculate aproximativ 340.000 de maşini second-hand, 71% dinre acestea având peste 10 ani vechime. Senatul este prima cameră sesizată, avizul final urmând să fie dat de Camera Deputaţilor. Termenul de adoptare tacită este 24 aprilie 2018