Cei care știu că urmează să le expire buletinul trebuie să știe că există câteva probleme în ceea ce privește eliberarea unui nou card de identitate. Aceste probleme sunt întâlnite la nivel național. Despre ce este vorba?
Emiterea cărților de identitate este întârziată din cauza lipsei de materiale plastice. Birourile de evidență a populației dau vina pe Ministerul de Interne și își exprimă incapacitatea de a lua alte măsuri decât așteptarea cu răbdare a unei îmbunătățiri a situației.
În întreaga țară, toate birourile de evidență a populației se confruntă cu o penurie de plastic necesar pentru tipărirea cărților de identitate. Această penurie a afectat în special persoanele care și-au rătăcit documentele, lăsându-le într-o stare de așteptare prelungită.
Ca urmare a problemelor la nivel național, procesul de eliberare a documentelor de identitate va fi extins. Serviciul Public Comunitar Local Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Drobeta Turnu-Severin (SPCLEP) a precizat că termenul prevăzut pentru eliberarea cărților de identitate este stabilit la 20 de zile calendaristice.
„Termenul de soluționare privind eliberarea actelor de identitate este de minim 20 de zile. Întreaga responsabilitate revin Ministerului de Interne. În momentul de fașă, nu există materiale suficiente pentru realizarea cărților de identitate.
Există circa 80 de solicitări pe zi, dintre care sunt onorate doar 20. În mod normal, termenul de soluționare a cărții de identitate este de maxim cinci zile”, a declarat Sorin Stoea, director SPCLEP Drobeta Turnu Severin.
Buletinele cu cip sunt valabile din acest an
Începând din acest an, toți cetățenii români au la dispoziție cărți de identitate electronice care respectă standardele UE. Aceste noi carduri vor încorpora cipuri capabile să stocheze majoritatea informațiilor personale.
În 2019, Parlamentul European a îndemnat România să înceapă să emită cărți de identitate electronice până în 2021. În conformitate cu Regulamentul UE 2019/1157, „cărțile de identitate care nu îndeplinesc criteriile menționate la articolul 3 nu vor mai fi valabile la data expirării lor sau până la 3 august 2031, oricare dintre acestea survine mai întâi”.
În 2021, Ministerul Afacerilor Interne a inițiat un program pilot în județul Cluj pentru eliberarea cărților electronice de identitate.
În cadrul unui eveniment axat pe digitalizare, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunțat că programul va fi extins la București în perioada iunie – iulie 2023, urmând ca în a doua jumătate a acestui an să fie extins la nivel național. El a precizat că orice cetățean român va putea solicita o carte electronică de identitate odată ce îi expiră actualul act de identitate, termenul limită fiind stabilit pentru sfârșitul acestui an.
Noua carte de identitate, care are dimensiunea unui card bancar, stochează în siguranță fotografia titularului, două amprente, un certificat digital și toate informațiile tipărite pe documentul fizic.