Parlamentarul social-democrat Mihaela Huncă a declarat că pe lângă investițiile de reabilitare și modernizare a infrastructurii școlare este nevoie de transformarea procesului educațional și evoluția cătreșcoala digitalăpentru a crește nivelul de diseminare al informațiilor și pentru a dezvolta comunicarea dintre profesor și elev și relația dintre școală și părinți.
„Agenda Digitală 2020 recomandă în mod expres folosirea TIC atât în activitatea curriculară cât și în cea extracurriculară. În opinia mea, transformarea digitală poate reprezenta o soluție la provocările actuale ale sistemului educațional din România. După ce Guvernul rezolvă problemele de refacere a unităților de învățământ, trebuie să se concentreze din ce în ce mai mult pe folosirea de soluții moderne în educație, cel mai important fiind procesul de digitalizare. Acest lucru presupune pe de o parte asigurarea accesului la soluții administrative pentru conducerile școlilor, transparență pentru părinți, iar pe de altă parte instrumente digitale de studiu pentru elevi și personalul didactic, într-un mediu care să permită colaborarea și comunicarea directă și imediată între toate părțile implicate”, a declarat Mihaela Huncă.
Apariția unui val de dispozitive și servicii mobile conectate on-line, a dus în multe state din Uniunea Europeană la schimbarea semnificativă a felului în care școlile înțeleg și practică actul de învățare. În loc să folosească tehnologia doar ca pe un instrument adițional la mijloacele tradiționale de predare-învățare, multe școli din U.E. folosesc tehnologia pentru a influența în mod pozitiv actul educațional.
„Acest tip de predare-învățare și comunicare pune accent pe descoperirea din timp a abilităţilor fiecărui elev în parte, la care se adaugă responsabilitate şi angajament. Întregul sistem este mai puțin teoretizat, fiind axat pe învăţarea prin experienţă. Totul este conceput astfel încât să fie evitate situaţiile stresante atât pentru elevi, cât și pentru profesori și părinți. Astfel are loc creşterea contactului între şcoală şi părinţi și se pune mai mult accent pe competenţele individuale ale copiilor. Cea mai importantă consecință a acestui tip de comunicare a fost reducerea semnificativă, cu peste 60% a numărului de absențe în școlile din statele în care s-a implementat acest model”, a subliniat deputatul social-democrat.
Conform studiului „European Education and Insights Survey” realizat de International Data Corporation în școlile și universitățile din Uniunea Europeană la sfârșitul anului 2015, digitalizarea procesului educațional reprezintă a doua cea mai importantă prioritate pentru directorii de școli, după securizarea și protecția datelor, iar conținutul digital, inclusiv orele digitale și managementul activităților școlare sunt soluțiile cele mai dorite de către aceștia.
„Accesul la o bibliotecă on-line, pe o platformă unică, încurajează procesul de învățare de ambele părți, le oferă elevilor materiale de testare și studiu în acord cu nivelul fiecăruia, iar profesorilor instrumente educaționale ușor de accesat, utilizat și distribuit. În același timp, o grupă de elevi sau o clasă întreagă poate să contribuie la crearea unui singur document. Elevii au acces instant la resursele puse la dispoziție de profesori, iar aceștia din urmă au la dispoziție mecanisme on-line în timp real de feed-back individual sau de grup cu privire la activitatea, performanțele și lucrările elevului. Totodată, toate datele, fiind stocate în baze de date on-line, sunt accesibile oricând familiei elevului”, a subliniat Mihaela Huncă.