În urmă cu numai câteva zile redacţia noastră vă informa asupra demersului dorohoianului Marius Giradă, (persoană cu grad maxim de handicap locomotor, în vârstă de 33 de ani), înaintat Ministerului Educaţiei, prin care solicita să i se acorde dreptul de a-şi continua studiile, în pofida faptului că a depăşit, de mult, vârsta stipulată prin lege pentru învăţământul gimnazial. Dat fiind faptul că, la vârsta adolescenţei, el nu a putut urma ciclul şcolar, în virtutea condiţiilor obiective descrise în articolul menţionat, a profitat de şansa pe care i-a acordat-o tehnica modernă, îndeosebi computerul, pentru a dovedi că se poate exprima şi comunica cu ceilalţi (tastând cu propriul său nas!), astfel izbutind să absolve clasele I-IV, la vârsta de 33 de ani, comasându-i chiar într-un singur al şcolar, datorită pregătirii pe care o avea deja.
Între timp, răspunsul de la Minister a sosit, în el precizându-se că responsabilitatea unei decizii revine în totalitate Inspectoratului Judeţean Botoşani. Puşi în faţa provocării de a concepe un nou răspuns, oficialii inspectoratului nu au mai invocat litera legii (anume că Marius Giradă a depăşit, de mult, vârsta potrivită studiilor), înştiinţaţi fiind de faptul că persoanelor cu handicap li se facilitează, de către instituţiile statului, posibilitatea de a studia pe durata întregii vieţi. Au găsit însă alte impedimente, precum necesitatea găsirii câte unui profesor pentru fiecare disciplină de învăţământ, începând cu clasa a V-a, profesori care ar trebui să fie plătiţi din fonduri care, deocamdată, nu există, sau necesitatea înfiinţării, în cadrul şcolii "Ion Pillat" din Dorohoi, a unei clase destinate persoanelor cu un grad de handicap asemănător, clasă care nu se poate înfiinţa decât atunci se întrunesc laolaltă un număr satisfăcător de solicitări.
Pe de altă parte, dacă s-ar găsi un profesor dispus să-şi asume, singur, responsabilitatea predării tuturor disciplinelor studiate în clasa a V-a, acesta ar trebui să facă dovada calificării sale la toate aceste discipline, ceea ce este extrem de dificil. Nici în situaţia în care inspectoratul ar găsi fondurile necesare plăţii individuale a profesorilor, pentru disciplinele în cauză, problema nu ar fi rezolvată, deoarece Marius Giradă nu poate comunica, direct, cu semenii, el având dificultăţi serioase în articularea cuvintelor, nefăcându-se înţeles decât unui cerc intim de apropiaţi. Numai profesorii cu o pregătire psiho-pedadogică specială şi cu suficient de multă experienţă ar putea să predea materiile ciclului de învăţământ gimnazial unei persoane de acest gen. Nu este de neglijat nici dificultatea materiei, în ciclul gimnazial superior, care l-ar obliga pe dorohoianul nostru să execute sarcini (inclusiv în faţa computerului) care îi depăşesc, cel puţin în momentul de faţă, limitele (precum apăsarea simultană a mai multor taste, sau trasarea unor linii şi figuri complexe, la geometrie, de exemplu).
Până la găsirea unei soluţii viabile, în acest caz rar întâlnit, redacţia DorohoiNews îşi reafirmă sprijinul faţă de demersurile sale, transmiţând, mai departe, mesajul său către oficialităţi: "Mă voi lupta cu nasul până în pânzele albe, pentru a învăţa carte!".