În dosarul nr.10220/40/2011 înregistrat pe rolul Tribunalului Botoşani la data de 02.11.2011 în care Spitalul Judeţean de Urgenţă „Mavromati” Botoşani a chemat in judecată Casa de Asigurări de Sănătate Botoșani pentru plata sumei de 4.9 milioane lei, reprezentând servicii medicale efectuate peste valoarea de contract aferentă anului 2010, instanţa de judecată s-a pronunţat în data de 05.03.2013, în sensul că a respins cererea spitalului ca nefondată.
Casa de Asigurări de Sănătate Botoşani s-a apărat în acest dosar, motivând că potrivit legislaţiei din domeniul asigurărilor de sănătate, aceasta protejează interesele asiguratului şi urmăreşte acordarea unor servicii medicale de calitate, astfel că numărul de cazuri contractat s-a stabilit conform prevederilor contractului cadru de acordare a serviciilor medicale în anul 2010 şi a normelor metodologice de aplicare în funcţie de o serie de indicatori, respectiv: număr de paturi existente în spital, durata optimă de spitalizare, personalul medical angajat, structura organizatorică a spitalului aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii.
Ţinând cont de indicatorii enumeraţi mai sus, spitalul putea acorda servicii medicale de calitate pentru un număr maxim de 29.142 cazuri, care de altfel au fost contractate de C.A.S Botoşani cu spitalul in anul 2010.
Acest număr de cazuri contractat a acoperit necesarul de internări prin urgenţă având in vedere faptul că, in anul 2010 dintr-un număr de 29.142 cazuri contractate cu spitalul doar 19.076 au fost internări prin urgenţă, restul fiind internări programabile.
Spitalul avea obligatia „să întocmească liste de prioritate pentru serviciile medicale programabile, pentru eficientizarea serviciilor medicale, după caz”, astfel că aplicând o programare corectă a internărilor, nu trebuia să depăşească numărul de cazuri contractat. Efectuarea internărilor peste numărul de cazuri contractat, a dus la diminuarea fondurilor alocate pentru fiecare caz contractat şi pe cale de consecinţă la diminuarea calităţii actului medical.
Efectuarea de servicii medicale peste prevederile contractuale se face pe propria răspundere a conducerii unitatii spitalicesti.
Solicitarea Spitalului Judeţean de Urgenţă „Mavromati” Botoşani de decontare a serviciilor ce depăşesc valoarea stabilită prin contract incalcă prevederile contractului care reprezintă legea părţilor in condiţiile art.969 Cod civil.