Dorohoi News Logo

Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate - Vezi informaţii utile

Card european de sanatate

Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate este documentul care conferă titularului asigurat dreptul la serviciile medicale necesare în cazul unei şederi temporare într-un alt stat membru al Uniunii Europene. Titularul cardului beneficiază de serviciile respective în aceleaşi condiţii ca şi cele oferite localnicilor de sistemul public de asigurări sociale de sănătate din ţara de destinaţie. Deoarece atat sistemele de asigurări de sănătate, cat şi cele sanitare diferă mult de la o ţară la alta, în cadrul UE, serviciile acoperite şi condiţiile de prestare pot fi altele decat cele din Romania.
    Astfel, cardul ar putea să nu acopere toate prestaţiile pe care titularul s-ar aştepta să le primească gratuit de la sistemul de asigurări sociale de sănătate din ţara noastră. De exemplu, în Germania, călătorii romani vor trebui să plătească 10 euro pentru fiecare zi de spitalizare, pentru primele 20 de zile de internare pe an, la fel ca şi localnicii. In unele state membre, prestaţiile medicale se plătesc de către pacientul asigurat, care apoi îşi recuperează banii cheltuiţi printr-o cerere de rambursare adresată casei locale de asigurări de sănătate.
    Cardul european nu acoperă tratarea afecţiunilor preexistente călătoriei, decat în cazul în care acestea se agravează în timpul sejurului în străinătate, şi nici situaţia în care deplasarea asiguratului în altă ţară are ca scop beneficierea de tratament medical.

Cum se obţine cardul?

    Pentru obţinerea cardului european, călătorul trebuie să depună la casa de asigurări de sănătate la care este înscris o cerere şi documente care să ateste calitatea de asigurat. Casa de asigurări de sănătate va verifica starea de asigurat a persoanei respective iar, în cazul în care aceasta este confirmată, va trimite cardul la adresa indicată de solicitant, în termen de şapte zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Eliberarea cardului este gratuită, costurile tipăririi şi expedierii fiind suportate din Fondul Naţional Unic de Asigurări de Sănătate. Emiterea cardului european nu poate fi refuzată decat în situaţia în care asiguratul nu face dovada plăţii la zi, în ultimii cinci ani, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, şi nici nu este într-una din categoriile de asiguraţi scutite de la plata contribuţiei (copii, pensionari, şomeri, asistaţi social, soţi coasiguraţi etc.).
    Dacă unele circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea documentului, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului. Acelaşi certificat se poate obţine şi în cazul în care beneficiarul unui card, aflat deja în străinătate, nu mai deţine documentul iniţial din motive independente de voinţa sa (pierdere, furt, distrugere accidentală). De asemenea, în cazul în care asiguratul a plecat în călătorie fără să obţină anterior cardul, dar a constatat pe parcursul sejurului că are nevoie de servicii medicale, poate solicita certificatul de înlocuire, direct sau prin intermediul sistemului sanitar ori de asigurări de sănătate din ţara în care se află. Totuşi, s-au semnalat unele cazuri izolate de prestatori de servicii de sănătate din alte ţări care au refuzat să recunoască valabilitatea certificatelor de înlocuire, sub diverse motive.
    Perioada de valabilitate a cardului european de asigurări de sănătate este de şase luni de la data emiterii, iar documentul nu are nicio utilitate pentru cetăţenii romani aflaţi în ţară, de aceea CNAS recomandă acestora să-l solicite doar în cazul în care există perspectiva unei călătorii în spaţiul UE în următoarea jumătate de an.

Reciprocităţi valabile şi obligatorii

    Titularii de card european valabil emis de un alt stat membru UE beneficiază de servicii medicale în Romania în aceleaşi condiţii ca şi persoanele asigurate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din ţara noastră. Astfel, furnizorii de servicii medicale aflaţi în  relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a acorda asistenţa medicală necesară, urmand a evidenţia şi raporta distinct caselor de asigurări sociale de sănătate serviciile medicale acordate pentru aceste categorii de persoane. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a recunoaşte cardurile emise de statele Uniunii Europene.
    In primii doi ani după aderarea Romaniei la UE, casele de asigurări sociale de sănătate din ţară au emis în total aproape 450.000 de carduri europene şi certificate provizorii de înlocuire. Totuşi, Romania a fost nominalizată recent într-un raport al Comisiei Europene drept ţara comunitară cu cel mai mic procent (raportat la populaţie) de carduri eliberate în anul 2008. Motivul principal este că anul trecut, din cauza unor disfuncţionalităţi în derularea contractului cu furnizorul de carduri, numărul acestor documente emise a fost mic în comparaţie cu cel al certificatelor provizorii de înlocuire, care n-au fost luate în calcul de Comisia Europeană. Insă, la începutul acestui an bugetar, disfuncţionalităţile au fost soluţionate prin încheierea unui nou contract, iar în prezent cardurile se eliberează în mod normal, înregistrandu-se chiar un aflux de cereri, mult peste estimările bazate pe numărul de solicitări din 2008. Pe parcursul anului trecut, sistemele de asigurări sociale de sănătate din alte state membre UE au formulat aproximativ 3.500 de solicitări de rambursare a costurilor serviciilor medicale de care au beneficiat asiguraţii romani în străinătate, în baza cardului, suma totală achitată în 2008 fiind de 3,3 milioane de euro. Totodată, în aceeaşi perioadă, şi Romania a transmis către alte state circa 600 de cereri de restituire a costurilor serviciilor medicale acordate cetăţenilor lor pe teritoriul ţării noastre. (DorohoiNews.ro)

sanatate
Ultimă oră Toate Știrile
Redacție Versiune web